En Massa smått o Gott!

Ojoj, nu måste jag skynda mig uppdatera innan det är en månad sen sist.... Antar att en del får ♠ på mig ; o) ...
Börjar väl med att visa nån bild av hur det ser ut här utanför bron då..
Det är sidor och där höll dom på med gaveln, ni kan se min altandörr och ungarnas fönster där Mats är.
Isolering pågår..
Och brädfodra mm..
Dom håller på att brädfodra sidorna nu samnt har ena takhalvan börjat tagit form, den 11e kommer det en kran så då ska det resas.
Nu har det ju hunnit hänt massor sen sist, drar en snabbis, Smulan har fått ungar-4 st sötnosar kom det ca tolv på natten sen jag skjutsat Erna till AnnaKarin.
 
Jag tröttnade med att ha kycklingarna inne så vi testade att släppa dom med hönsmamman och det gick greate !! Hon såg lite förvirrad ut, från 4 st till 16 :D .
Stackarn , jag trodde att dom skulle frysa för alla kunde ju inte få plats under henne , men jag missbedömde hennes morsinstinkter grovt !?! När jag kommer ut på kvällen står!! hon uppburrad och det sticker ut huvuden överallt, hon ser lite beklämd ut men det funkade..Duktiga, snälla höna!!♥
 
Kaninen Molly fick ju ungar eller skulle få...Vi skulle till Ljusdal på dressyrtävling och jag såg att det var på G ,när vi komm hem på em har det fortfarande inte hänt nåt så då anade jag ugglor i mossen, men tänkte att vi avvaktar lite till.Nästa morgon ligger det 2 stora döda ungar i buren, hon ser ganska pigg ut och "ok ,tänkte jag , då var det väl klart då...Men se på fm började det igen, så på em hade det kommit ut 7 st till, Molly var helt slut och på kvällen var hon mer loj o hängig så då avslutade jag lidandet för henne,. Ledsamnt men tyvär sånt som kan hända...Det var iaf 10 år sen jag miste en kanin så.
Resultatet för dom vart 50% , hon tycker fortfarande att domarna är läskiga ponnyätande typer , men det blir väl bättre med tiden kanske.
Bella fölade medans vi var på tävlingen, en svart hingstunge , Skönt att allt gick bra och Carina har redan ?! börjat med sin kampanj  att söta Zinzano ska bo här med Martell till sommaren ...
Zdeno är ute på foder över sommaren hos en 4 årig tjej i Njutånger, där går han med ett islandssto och agerar även sällskap åt henne för hon vänjs av från fölet sitt. Har fått rapporter att det funkar bra och dom gillar varandra.
 
Vi levererade honom när vi skulle upp till Hudik på kontroll med Erik, allt såg bra ut för honom , dock hade han inte ökat nåt i vikt sen sist, men han hade ju en rejälare släng av magsjuka som säkert spelade in lite..
 
Desideria fick oxå ungar , lite olustigt när det gick illa med Molly men hon klarade det galant, det var ju första kullen hon fick oxå.
Sen var det ju dags att få Tilia och Jossan till hingst med, så jag o Wilma lastade dom lördagen den 18 maj och åkte ner till Kimstad med dom, där väntade fina Jozo och  en himla trevlig em/kväll .
Waow ! we are in heaven!!  tycks dom tänka med allt grönt under hovarna..
Jozo är ju mäktig han .
Jossan tyckte han var äcklig , om jag smyyger kanske jag hinner nosa , tänker han..NIX!
Matte ,jag tror jag följer med dig hem igen...
Efter ihopsläppet så drog vi till Drive Out, fyndigt det vart..el Drive In som Wilma sa hela tiden ;o)
Där shoppade jag loss en sele åt Ceve till hennes kommande vagn som vi väntar på.
Sen var vi till stallet och plockade in Pernillas fina pållar , SEN fick jag träffa Lasse igen♥, Tilias pöjk.
Ser ni så Marie försöker smyga ur bild, men tji heller..
 
Han är en förtjusande mix av Zorry o Tilia, som tycker det är dravel o stå o beundras..
På kvällen så grillades det hos Pernilla och Marie kom , vi satt o pratade och jag kände hur jag blev mer off, till slut var jag nog inte så underhållande ,, haha.
Dan efter så åkte vi o kollade flickorna sen for vi hemåt.
Jossan försöka "skydda" Tilia från den där farbrorn...Sötnosen.
TUSEN TACK ,Pernilla för din gästfrihet !! Hur trevligt som helst Igen !
I Borlänge stannade vi till på en hästaffär, och jisses , nu är Hööks i Valbo bojkottat!
Vi köpte ridskor åt wilma samnt lite till...
Sen for vi vidare, och hamnade hos Stina på Tunstas stuteri, där fanns nämligen Bodil o Clara som jag tingat, ..Vi fick kolla på fina pållar och ett så sött föl. Sen lastade vi och jag vart glatt överaskad för Bodil var ju så tam o snäll!! ♥  
Så nästa projekt för mig var att bygga ett hus åt dom då ;)..
En nyklippt Bodil .Inget stilpris åt mig för den direkt ;o)
Bodil var lite olycklig och var inte nöjd med bara sin lammunge som sällskap så vi skyndade på lite och fick köpa två tjejer av Carina i Belse, hade ju varit dit och kikat tidigare och en fastnade på min näthinna..
Det är hon till vänster på bilden nere., jag har döpt henne till spökis
Den Beigea heter Vanja och är oxå en fin flicka..
I veckan var jag och hämtade hem ännu en liten lammunge från Alnön utanför Sundsvall.
Så nu har jag en fin flock!
Ska jag vara ärlig kommer det att komma en till... = o/ jag fastnade så för henne  när jag hämtade 1 åringarna men hon har lamm så dom ska avvänjas först innan hon kan komma.
Nog om fåren för stunden...
Sixtens fru har försvunnit, skit oxå , inte ett dun syns men borta är hon så jag får nog skaffa en ny fru åt honom, han är lite olycklig nu.
Sen är det klart och Erna är nu såld. Känns som hon har fått ett mycket bra hem och jag hoppas dom får många mysiga stunder tillsammans, nu har Ernis en egen matte som poar på och kan ägna henne den uppmärksamhet hon  så väl är värd. l
Lycka till med henne Anna Karin!
Vi kommer att hålla kontakten och jag ska skjutsa dit Feibeé o Farina som sällskap över sommaren, sen får vi se , ev så kommer hon att låna nån över vintern med..
Helgen som var så var vi i Orsa på lördan och tävlade en LC,felfria och  5a av 9 st blev dom, Söndagen var det i Rengsjö även där en LC, felfria och 6a av 12 st, hon låg etta ganska länge och vart alldeles nervös goungen ! Vi efteranmälde till en LB (80cm) och då var Wilma taggad, en mur och kombination ! Tyvär vart hon så taggad att hon glömde vägen o skulle ta kombinationen alldeles för tidigt och vart utesluten, men sånt händer, kul o se att höjden inte var nåt problem för nån av dom iaf . =o)
Avslutar med en kass bild från mobilen av Martell sen idag, när jag verkade honom .MEN jag tycker han börjar se så fin ut!! Nu ser man ju inte riktigt på bilden men lite, jag blir alldeles klen över hans resning när han kröker lite på nacken o han e bara 2 år :o)...Vad månne det bli???
Bilderna gör honom inte rättvisa, får hugga Wilma o hålla i ute.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0