Sele lagad!

Ja nu idag fick jag tag i björntråd, men inte i nån affär, det visade sig att min mor hade. =o)

Nu blir det lite invecklat här men min gammelmormors moster var tydligen skomakare på sin tid !! Och hon körde häst, hämtade ved och brukade åkrar och allt dom gjorde på den tiden.. Kan undra vem jag brås på ; o)
Min gammelmormor ( Anna) föddes 1902 och hennes mor och syster bodde själva i ett hus i Järvsö. På den tiden blev det nog inte det lättaste att föda en oäkting och klara sig "utan karl i huset".. Men dom gjorde det !
 Iaf så har jag en rulle björntråd ( över 100 år gammal ) från mostern nu och den funkar...Men man får väl se hur länge det håller :o) Tror nog inte hon räknat med att den skulle sys i en travsele * asg*

Har iaf lagat dom bitar som behövdes för att kunna använda den, hämtade dom nya remmarna idag ( skakelremmar och ryggstycke ) så nu är det en härlig kompott med nytt o gamalt. Känns jätteroligt att jag klarade det !! Så är det väder imorron så blir det en tur med nya utrustningen...

Just ja , har ju glömt o smörjt tömmarna men det hinner jag ikväll så det ordnar sig.

Här är lagningen på "däckelsidan" Har satt nålarna där jag sytt. Sen syns det lite på vänster sida på gjordremmen.



Hela gjordremmen är sydd, jag har ju svart tråd  men den gamla var vit, Shit happends ! huvudsaken är att det är helt nu...Fusklagat kanske men det ska väl hålla ett tag iaf, jag har ju inte möjlighet o nita om så det fick bli sådär.Får väl kolla hur länge det håller nu då..



Här är ryggstycket som ska sys, får väl laga det så har man i reserv.Det är kul att sy ! Och så lämpligt när hålen redan finns...


Några har hört av sig angående rockarden och alla försöker pruta....Men det gör jag inte på den.Är redan billigt pris för även om det är ett "hemmabygge" så är det ett bra sånt och det är inte svår att sätta dit svängel om man skulle vilja det.Är lite fashinerad över att folk ska bråka om hundralappar...

Nu till Tilia, hon har fyllt juvret ännu mer och magen har ändrat form igen, ser ut som den har lagt sig tillrätta, SPÄNNANDE ! ( Nu finns det mer plats så hon spricker inte Marie ! )Hon har 18 dygn till beräknad tid nu. Igår kväll gick hon resolut in i den största boxen( 9 kvadrat ) där Crispa har bott,  ok det blir som du säger tänkte jag och flyttade kraftfodret...Iom att hon fölade där i fjol så vet hon väl vart hon ska vara...

Isa var överlycklig häromdan, hon hittade en bit tuggben , MUMS !!    = o/  NOT...



På återse´nde!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0