Rikset 2015.

Det närmar sig , jag har bokat boende och dessutom har jag hunnit bytt klass på Ceve. Jag har missat att man ska ett protokoll från tidigaste 4år när man ska stamboksföra dom, så vi är satt på en avelsvärderingsklass nu. Terror är i föl han..
Inga problem att åka låda inte..😊
Jag var till leksand och köpte bredbommar till transporten,då tog vi även en tripp till dala-järna och hälsade på en paint som hade föl.. Wilma fick även provrida. Det var kul,har aldrig träffat en live så förr. Maffig i mindre mankhöjd enkelt beskrivet.
 
Jag har redan insett att Terror blir kvar och han kommer behöva en jämnårig kompis att leka med. Nu är denna kille superfin men förmodligen för dyr för oss.
Men kul att ha träffat en paint.
Vi spånar i hur vi ska resonera,köpa en unghäst som wilma kan ha sen ,men hon vill ha en färdig helst nu..som det bara är att rida.
Kanske ha en nordis ? En till tinker? 
Ja vi får se hur framtiden blir.. 
Mina tankar är väl mer inne på att Primme kanske borde få nån som har mer tid att ägna åt han..jag jobbar så pass mkt nu och jag har ju Ceve också. Hon lämnar inte gården. Wilma vill tävla och han 'räcker' inte som hopphäst..Men jag vill ju inte,gogubben..
Iaf så blev det ganska intensiva veckor med bortåt 50 timmar i veckan för mig. Så när Rikset närmade sig längtade jag !
Hmmn,dom hade en slang och försökte dränka mig..
Det där är ett 85cm täcke.😊
Ok ,nu kommer dom hitta på nåt,blir säkert kul,tänker Ceve.
Vi lastade på fredagsmorgonen och började vår färd mot umeå.
Erik,Wilma ,Marko och jag..Det var en fin dag, varm.. 
 
Resan tog ca 7 timmar upp och väl framme ,hittade vi våran box och lastade ur sen vi lämnade in 'frisklappen'.
 Sen leta upp boendet och instalera Erik o Marko och betala. Jag och Wilma gick tillbaks till stallet för att ta ut Ceve och Terror så dom skulle få röra lite på sig. Men vi mätte Ceve innan sadlingen och hon har växt ! 143cm stannade stickan på så nu har jag en liten D ponny, åh neej ! var Wilmas kommentar,'då blir det en dec högre att hoppa '...
En promenad till pensionatet fick det bli. Det var mysigt där och Erik hittade som en minibondgård barn kunde vara och leka i.
 Sen tillbaks till stallarna och ridbanan som nu var tom,där släppte vi lillen och wilma galoperade runt lite och jisses då exploderade Terror 😅.
Sen skulle vi sanera upp dom lite efter alla mil.. Nu var det lite otur,en dush och många skäckägare som tänkte lika 😉 så hon var närmare halvtolv när vi var klara. Kl 8 började utställningen och Terror hade nr 7. Tjoho,vilken ledighet,haha.
Eh,ni skämtar va?? Jag soover!! Ser Terror ut att tänka..
Morgonen på dagen D ser lovande ut, vi hade inte mycket att städa på pållarna och vi var taggade.😊 först ut var Terror, som gick sist av 4 föl. 
När vi gick där med dom andra tre insåg jag vilken räka han var,7 v mot dom andra på 5-6 månader.😛
Vi var ju sist att visa och eftersom han skött sig så bra fick Wilma visa honom,hade sagt att börjar han busa så tar jag honom,säkerheten först..
Iaf så ställer Wilma upp honom,o strax ställer han sig och Kissar !!😂 snacka om avslappnad... visste inte om jag skulle skratta el dö..
 
Iaf så skrittar dom själva men jag och Ceve travar före..
Sen ut på ring igen då..Jag ska erkänna att jag blev lite överraskad när vi hamnade trea med 37p och helt ok kritik.
Hans rad var 77788.
Lite lustigt var att Birgitta A. hade ett ettårigt sto eft. Bobsson och hon fick exakt lika rad som oss.
Vi är helt nöjd och han var superduktig hela dagen!
Sen vart det en hel del väntan eftersom Ceve hade nr 41 sista hästen av tinkrarna.
Så vi hann kika mkt sen så var jag påfösare åt en tjej oxå.
Var lite kul för dom hade ju en shettisring bredvid,så jag stod mkt och kikade i båda. 😊
Ceve gillar detta, synd på hennes man men den kommer.
När det äntligen var dags för oss var det pirrigt,nu gälde det ! Jag vill ju så gärna ha minst 40p men hon var ju det enda stoet med föl i klassen och dom tappar ju oftast lite då.. Men vi kan bara göra vårt bästa,annars får vi vänta ett år till då.😊
Även denna ggn var vi sist ut att visa,Theresa Heyer hade två ston som var riktigt maffiga,och det var fler fina.
Jag visade och hon skötte sig alldeles kanon som vanligt mitt ❤.
Sen var det överläggning innan rangeringen, först hamnade Sadie på 43p,hon blev även BIR. Sedan var det Daisy på 42p ,sedan var det VI ,oj så glad jag blev !! på 40p ..Jiipiie !!😃 
 
 BIM blev Nolbackens Gabriel på 43p. Stort Grattis alla inblandade!!
Även han är efter Chewejo ,lika som Ceve..Vilket gör att jag inte kan betäcka,..
 
Iaf så Gratulerar jag alla nöjda med dagen ,både shetland och tinkerfolk ,! 
Sadie 43p vs Azalea 42p ,BIS blev Azalea ,Grattis till er !
 
När utställningen var klar så ritades och chippades Terror och jag lämnade alla papper till Birgitta ,så nu väntar vi på ett pass framöver.😊
 
Hemvägen gick lätt men det regnade rejält emellanåt så vi fick krypa fram.. ceve hade t om lagt sig ner i transporten och vilat,givetvis efter hon fick upp grimskaftet 😉...
Borta bra men hemma bäst! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0