Massor av smått o gott...

Hej , detta är Linda som har denna blogg, minns ni mig??
Nä skämt åsido , Tack Carina för gästboksinlägget ! Det var väl den kick i rumpan jag behövde...Snart har det ju hänt för mycket för att orka berätta allt.
 
Meen vi går tillbaks till typ den 4 november, då har jag börjat vänja av Tilia och Galina lite mer,Tilia får bo inne på nätterna. Dom har varit ifrån varandra redan några timmar per dag nån veckas tid, Tilia är ganska bra urtuttad och jag är ju av den meningen att man ska inte behöva mata i en shettis lika mycket kraftfoder som en stor häst. Hon är ju grym på att mjölka och hennes sista 3 föl har varit rejäla flickor tidigt, växt som bara den...
  
Jag älskar denna bilden på mor och dotter..
Sen så är ju Galina så självständig, hon brydde sig inte nämnvärt att mamma försvann, hon har ju Ginza , Zdeno och Cissi , det var mer Tilia som fick ångest så jag bestämde mig för att göra det snabbt.Efter fjärde natten så fick dom inte träffas på dagen , Galina fick bara tutta ur henne det värsta 2-3 ggr och dom myste lite, så efter 3 dagar hade hon mjuknat i juvret , och sen bestämde Karin och jag att den 11 november levererar jag Tilia till henne..
Nyborstad och klar för avfärd till nya matten.
Jag ska erkänna att det kändes rejält i hjärtat dessa sista dagar, vi har ju vårt förhållande och känner varandra , vi har genomlevt 5 föl tillsammans och så mycket annat på dessa 7 år .
Men samtidigt vet jag att hon får det bra hos Karin , kommer att få vara mer i centrum och användas mer än vad jag hinner, hon älskar ju att få bli körd!
Så vi åkte och hittade dit vi skulle, Tilias nya kompis Frida, en svart äldre vacker dam, såg ganska förvånad ut , ok ,vem är du??..
Tilia klev som vanligt ut i hagen och började kolla av vart hon kommit , ganska oberörd, dom nosade ,pep lite och hade samma teknik att framslå lite sen fanns det ju mat så...Whatever...
Karin hade även hon får och hon visade mig lite vad hon gör med ullen, jag fick även en tomte dom gjort ! så fin!
Önskar Karin med familj lycka till med älskade Tilia !
Ett av våra stora minnen, när Wilma får 41 p av Ronny Johnsson på Dalarnas ponnyavelsförenings anordnade utställning.
Jag har fått rapporter om att det fortsätter att gå bra men att Tilia nog är chefen.
 
Den 14 november packade jag och Wilma in oss i bilen och for mot Malung. Väl där donade vi lite fötter , åt mumsiga våfflor och Wilmis fick en massa kläder som Linn växt ur. Med oss hem hade vi en söt liten tupp som vi lämnade av hos Carola.
Vi har varit in på klubben nån gång och ridit, Wilma har ridit Primme för Jennie och det går bra. :)
Har nu lyckats hitta en tekna dressyrsadel som passar så nu håller jag på och vänjer mig med engelskt igen, sakta men säkert..
Den 17 smet jag ner till travet med Ceve och ultrade henne igen, nu har det gått över 90 dygn och visst var hon dräktig än ! Jippie!!
Det är nu klart att vi ska till friends på Årets Kallblod men detta med att bli informerad verkar dom glömt hur man gör...
 
Sen vart det ju dags för lite förskylningar igen, nu vart Martin hängig. Även jag vart dålig, tappade rösten och inte så mycket täppt men ont i halsen och huvudet. Shit !
Natten mot tisdagen hade Primme kolikkänning, så vi vandrade nu och då under hela natten , men han piggade på sig och började äta vid en 4 tiden på morgonen, jag var hemsk som tvingade i honom betforvatten och DRÄNKTE han ynka lilla näve kraftfoder i vatten!?! Eländiga matte...
 
Jag har hunnit bli 38 år , oj oj vad det går fort..Jag fick en fin teckning av Martin och ett jättefint halsband han gjort på dagis, med allas namn i familjen på ! Teckningen var en grön hulken, hmmn undrar om det var en liknelse el ? ;o) haha
Vi skjutsade även hem David ( Han är uppfödd på Tunstas stuteri ) efter att vi lånat honom av min höbonde i 2,5 vecka, ska bli spännande om det blir några lamm här nu då i vår.
 
Sen var det ju till att ladda inför helgen, mycket man ska tänka på , Marko är chauför , Wilma medhjälpare och Erik moraliskt stöd ; o) lyckades fixa extra billjetter åt dom, iom att Wilma o jag hade genom att vi medverkade så var det lugnt.På fredan var det sanering av transporten invändigt , utsidan var det bara att skita i ..Iväg och bada Ceve och sen paketera in henne.
Sen for vi på lördagsmorgonen kl 7 och var framme 11 ,sen tog det ett tag innan jag lyckats hitta nån som kunde hjälpa mig med att hitta biljetterna och få boxplats åt oss..
Detta är Wippen och hans ryttare Ida, även han en uppfödning till Birgitta Nordling sen hennes shettistid. Inte illa att ha två uppfödningar som medverkade där, olika raser dessutom.
Iaf runt 12,20 kunde vi ta in Ceve till stallarna, eftersom det stod en hingst i Ceves box så fick vi en annan, vi hamnade i FEI stallet ! Tack för det, oj vad många kändisar vi fick se, blå stjärnan var där och hade vakter så inga obehöriga kom in.
Pegasus i väntan på entre..
Vi hann gå en snabbis på mässan, jisses vad mycket saker, och vilka priser!! Hu , tur man hade en tom plånbok..
Jag shoppade en tinkermössa, den sista dom hade kvar i montern.. Och även en shettismugg från deras monter, träffade farmor Pernilla och pratade lite, trevligt o träffas!!
Sen var det dags att fixa det sista och leta sig nånstans att försöka värma Ceve lite.. När jag tränsat henne och skulle ta ut henne så kommer en bekant farbror och går...
Han tittar upp och ler mot oss , då ramlar poletten ner, my god ! John Whitaker !! (  Ihh, va häftigt, då vart jag liten och hjältedyrkan för honom och Milton bara ramlade över mig,)
"Han log mot Ceve o lilla mig"
Iaf så tar vi oss ut och börjar vandra, jag har fortfarande ingen aning om vi blir kallade el hur det kommer gå till, efter lite vandring ute, jag har sett att ardennerhingsten även är ute så jag tänkte att "jag följer efter den så borde det ordna sig" . Efter ett tag kommer en kavajförsedd karl ut och pratar med ardennern så jag går dit och det visar sig att han är en av dom ansvariga. In och hitta resterande sen var det dags..
Vi är det lilla ekipaget med vit svans i mitten..
Oj så trångt det var ! Vi gick hingst, sto ,hingst , 12 ekipage på en trång ring, vi fick stanna upp stup i kvarten och jag bävade lite ,för Ceve vill kunna gå ,hon blir lätt rastlös ibland och det var ju en ganska spänd atmosfär där om jag säger så. .Hon gör inga dumheter men kraffsar och kraffsar, men hon skötte sig gudomligt! Jisses hon är ju bara 4 år..Men hon är fyndig och sysselsatte sig själv, när det går så långsamnt kan man hälsa på folk! dom kanske ger mig nåt?! Inge folkskygg där inte...
Det var MYCKET folk...
I början vågade jag knappt kolla ut på allt folk, jag fokuserade på vad dom i mitten tittade på för pålle, det var ju ganska omöjligt att visa skritten på ringen så jag hoppades att vi lyckades i själva visningen sen då. Som tur var bestämde dom att hälften fick gå ut innan visningarna började.
Det var en rasrepresentant från varje ras , Liselott Erixon var skiljedomaren , Varje fick rösta på en , inte på sin egen ras och skulle det bli lika många röster på två så går Liselott in och bestämmer vem som vinner . Dom var tydliga med att detta är bland det bästa från varje ras och kvaliten var mycket hög ! Många av deltagarna var äldre, så lite svårt att tävla mot när man har en växande unghäst...
Shiregårdens Philippe tinkerhingsten.
Visningen gick hyffsat , hon vart lite off av alla avbrott men ändå lyssnade hon bra och skötte sig jättebra!! Men det där extra saknades..(tyckte jag.)
Det gick väldigt snabbt och vet inte om det var bra el dåligt?
Iaf så fick vi gå ut och vänta sen, det tog tid...
 Vi roade oss med att titta på väntande ekipage där.
Väl inne på ring igen så förklarade dom att dom plockade bort en och en utan inbördes ordning, alla var tvåor men det är ju lika spännande ändå...Vi fick gå ut när det var 5 st kvar på ring, det tråkiga var ju att nu missade jag slutet...Vågade inte lämna Wilma själv med Ceve då vi inte kunde komma till boxen pga av alla dom ovanför på bilden, stor miss i planeringen...
Detta är Årets Kallblod 2014, Shiregårdens Angel , hon är ett Shiresto.
Stort Grattis till er!
Nöjda och glada ! Jag var ju tvungen att ha en bild av oss tillsammans som ett minne av detta otroliga äventyr. (Synd på muckegrepen bara ;o)...Nu har vi medverkat på en Elitutställning!!
 
När vi väl kom till boxen efter ca 40 minuters väntan så skyndade vi oss för att hinna vandra runt på mässan igen, Då visar det sig att Erik hade fått ett signerat vykort av Patrik Kittel, dessutom hade han sagt till Erik att "äntligen, va kul o se en kille!" o gett han en kram ...Erik var ju inte riktigt medveten om vem han var,, Men Vendela meddelade lite uppgivet att det är Sveriges bästa dressyrryttare bara, typ...
Wilma hade varit och kollat lite på hästarna och fått klappa på HM Tornesch ,  för hästskötaren gav henne lov. Hon hade sett en massa hästar o ryttare som inte jag har nån koll på..
Det sista vi ser när jag ,Erik och Wilma är på väg ut därifrån så möter vi självaste Malin Baryard... Jag var lite efter med Ceve och kommer runt ett hörn, då står Wilma och stirrar , "kul o möta henne va?" frågar jag, var det hon viskar Wilmis, japp ler jag..
Vilken otrolig dag !
**********************************************************************************************************************************
Väl hemma var vi alla ganska nöjda med att ta det lugnt, jag ska erkänna att jag sov 12 timmar i ett sträck ! var nån månads spänning som släppte där..
 
Sen kommer ju verkligheten ikapp och vardagen landar igen, vi har klippt Calina och även skott henne runt om. Jag har jobbat ganska intensivt på helgerna nu med julbord mm.
 
Sen svarade jag på en som letade sällskap och rid/ körbar shettis som behövde sällskap ganska omgående när hans polare sen 28 år tillbaks hastigt och plötsligt blev dålig med tråkig utgång..
Vi smygkikar på varandra..
Dom hörde av sig och Zdeno är nu i Torsåker på foder ett tag framöver. Hans nya kompis heter Rackarn och är 28 år och blind på ena ögat efter en olycka för länge sen, men det märktes då inte nåt av varken ålder el ett öga mindre, för han var snabb när han väl slet sig från maten. Såg så sött ut för han smöög och försökte lukta på Zdenos rumpa när han knallade runt och undersökte hagen :)
Hoppas det kommer funka bra nu med dom!
Jag har även varit och kikat på denna lilla tomte när dom firade lucia på dagiset, känns lite konstigt snart är han äldst på dagiset och sen har jag ingen liten längre !?! Vart tar tiden vägen ?
 
 Hoppas ni som orkat ända ner hit mår bra och har lite julstämning i detta tråkväder, Senast ikväll tippade en långtradare med släp och vart liggande tvärs över 301 an , massor med kött och matvaror ligger huller om buller i halkan...Jag ska försöka hinna göra jul klart här också, tid har varit en bristvara senaste två veckorna nu..
 
                                     Ha det gott och en Riktigt GOD JUL !
 
 
                                                    önskar vi på Trollans
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0