Sista inlägget 2010..

Ja här är det -18 för tillfället, 3,5 mil härifrån är det bara -8...Lite fuskigt tycker jag.Men det ser ut att bli en fin dag ett tag iaf dom lovar lite snö här senare, får väl se om det slår in.
Dom sista dagarna så vardagen kommit ikapp en och alla saker som måste göras har gjorts...Räkningar, städning o den aldrig tomma tvättkorgen , den ALLTID för tomma kylen har åtgärdats ..
Sen fick jag med mig kameran ut på promenaden oxå..

Jag går på vägen o dom på järnvägen, grannen Nisses hus bakom dom.

Hejhå ,hejhå vi vandrar alla på...

nu plöjer vi ut på vägen en vända ,bäst o kolla vart jag går..

Tack för hjälpen ,mkt snö är det...

Jag fick en julklapp av Marko, ett fint kort med rosor på och innuti så fanns det 1500:- !!! "Yeess! tänkte jag,mycket hö "el annat rörande pållarna...

MEN nere i kortet står det
"OBS!!!    Dessa pengar ska INTE gå till ex hö eller annat liknande, du behöver ex en ny mobil..."

Hahaha, så väl han känner mig ;o)
 Så nu har jag varit på elgiganten och hittade en telefon där som jag väntar på, för dom hade bara såna kvar på internet så jag lyckades beställa en där, jag vill inte ha såna där hala eländen ( = så gott som alla modeller...=o() dom tappar jag bara för mina fingrar lyder ju inte alltid, och då är den förmodligen paj .Sen behöver jag ingen avancerad en , jag ringer, skickar sms, kanske skickar nån bild om det funkar sen gör jag inge mer..Så det vart en ren arbetstelefon,greppvänlig, samsung B2100 hette den.
*********************************************************************************************
Nåväl, kanske ska jag ge mig på att summera 2010 då...

Januari/februari:

*Hände inget speciellt..
Vi red och körde mkt i all snö..


Mars:

* wilma o Cissi fick sin första rosett vid Pay and jump; lyckan var stor

* hittade ett superstammat sto, jag ringde på...och åkte o hämtade =o)Bella var tyvärr i bedrövligt skick , har inte kunnat lämna henne där även om jag inte velat ha henne.Men mat brukar hjälpa..

* Varit mkt kallt. -34 som värst..

April:

*Ultraljudat mig och våran Stina hade en PUNG !?! *asg*Bara o hitta ett bra killnamn.

*Wilma o Cissi lyckades igen på Pay and Jump, 8 hinder o mkt svängar, rosett o en tandborste.Jättekul!

* Anna har lärt mig att fixa med hemsidan lite..=o) Roligt!

* Crispa kastade i ett svårt felläge.Hade rena rama turen att vi klarade henne.Gränsfall att vi klarade av att få ut fölen..Stort TACK till Carola som var här och hjälpte oss halva natten..


Maj:

*Var på läderkurs, en vit fölgrimma.

*Trine fölat det första stofölet av rasen shettis på gårn,smärtfritt!! Grattis till MC som äger Nelly!!
  

Juni:

*Pelle o Barre åkt på sommarkollo i Svärdsjö.
   
*Iom att Bella tagit igen sig så bra åkte hon till Zorry, Carina ska låna magen på henne.

* Cissi o Zdeno åkt till Svärdsjö.

*Tilia fölade mitt eget första stoföl, smärtfritt..
  
*Våran Martin kom ut fem dar efter Tilias fölning och allt gick bra! Så nu kommer det att bli lite lugnare här ett tag med aktiviteter..


Juli:

*Städat ur stallet.

*Bytt ut Bella mot Tilia i Malung.

*Hämtat hem Zdeno o Pelle för att jobba med dom inför premieringen i Bollnäs.

Augusti:

*Carina kom hit inför premieringen på Nytorp, en himla trevlig kväll med prat o pyssel..
Pelle fick 38p och Zdeno fick 38p. =o) Klass I killar.
     
Carinas Fiona fick avelsdiplomet och 41 p, Stort Grattis till er Carina så roligt!!

*Hämtat hem Tilia från Zorry, hon brunstade aldrig, får väl viloår då.

*Kastrerat Zdeno.

*Hämtade hem Cissi o Barre från Svärdsjö.


September:

*Dotty fick kolikkänning/förstoppning. =o/
* Puzzel blev våran !

* Fölarna chippad o ritad.

* Cissi stakade pinne i jumsken, iväg till Ultuna o opererade ut den.Hon kom hem efter en vecka och tyvärr var hon tom.TACK än en ggn CAROLA som ställde upp o följde med mig hela natten..


Oktober:

* Utställning i Insjön, Cissi o Zdeno var med.Wilma visade Cissi själv, jätteduktiga var dom! Både Cissi o Zdeno fick 39 p Silver.Är  mkt nöjd och vad kul när Zdeno inte vrålade ,valacker är trevliga!! Och att Cissi kunde vara med efter olyckan, det trodde vi inte ett tag..Wilma fick ett specialpris för bästa kostymen..En supertrevlig dag! Och stort Grattis till Anna o Frode! Bis o championhingst på första utställningen för Frode..


*Martin döptes.

November:

*Iväg på ett studiebesök och kollade på en liten charmdam. Som hamnade hemma hos oss ;o)Och hon blir kvar här..Tack Till May som gav mig möjligheten till detta!

*Jag blev ett år äldre iår oxå.

* Konstaterat att Bella är dräktig och Cissis äggstock ser normal ut.

*Varit kallt och snö har det kommit redan!

December:

*Pelle o Barre flyttar till Anna, 3 mil härifrån.Hon ska låna dom för o se om hon trivs med shettisar, kanske blir hon kär och vill köpa nån av dom ;o).Eller rent av båda..Framtiden kommer att visa det.

* Vi var med på klubbens Luciatåg, Wilma var Lucia på Texas och jag, Cissi och Erik var tomtehäst o tomtar.

* Fortsatt kallt o mer snö har det kommit..-15 till -29 har det varit  som mest, och då är det bara matning o vattning som gäller med pållarna.Nån ggn har vi kommit ut med dom när tempen har tillåtit det.

Det var väl en enkel summering av det som hänt här iår..(Vill ni läsa mer specifikt får ni leta i bloggen.)
Summan av kardemumman är väl att det har trillat in två "oföruttsedda" shettisar här på gården iår .,men det kommer att försvinna nån med.Vill inte Anna ha killarna så ska dom säljas.Lite olyckor har det även iår inträffat men det gick ju bra i slutändan ändå.Och två felfria fölningar blev det ! Dessutom våra första stoföl av denna ras blev det.=o)
Nu får vi se vad 2011 för med sig.
Nu önskar jag alla jag känner ett RIKTIGT GOTT NYTT ÅR !! Hoppas ni får en trevlig början på det nya året!
Vi ses!!

Kommentarer
Postat av: jennie

Gott nytt år!

2010-12-31 @ 17:26:42
Postat av: Linda, Stuteri Finnsta

Önskar er ett GOTT NYTT ÅR !

Vi hörs nästa år...

Kram Linda

2010-12-31 @ 21:29:09
URL: http://www.stuteri-finnsta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0