Det rullar på ...

Vi har njutit av underbara höstdagar här nu på slutet, så härligt!
Det föll mig in en dag på betet att nu är det ju sista chansen för mig att få kort på Tilia och föle så nu har jag knäppt som bara den med mobilen, undrar hur länge den håller ihop ??
Tycker det är så vackert och fina höstfärger, Galina är ju bara för cool, inget hejdar henne vill hon klias så då går man till första bästa offer sen kliar man ! enkelt...Jag ser så mycket Tilia i henne och det finns säkert en massa Jozo också, en himla bra kombo temperamentsmässigt iaf sen får framtiden visa om det vart så exteriört med.
Det ser lovande ut iaf tycker jag..
Mor och dotter,den här bilden kommer jag vara rädd om, finaste Tilia !
Vi e kompisar!
 
Sen sist så har den årliga premieringen varit, jag åkte dit till 8 på morgonen och fick gå med domaren som skötte bruksproven, mycket intressant och givande.
Jag passade på och fråga lite olika och jag fick även se hur matte/husse kan inverka både bra och dåligt på hästen, lite känsligt blir det ju när det krånglar, och då är det ju verkligen viktigt att man andas ut och fortsätter vara lugn ...Vilket säkert inte är så himla lätt om man själv är nervös...
 
Sen kl 10 var det då dags, tror det dömdes 45 st hästar, fast några strykningar var det , jag skrev hela tiden iår eftersom jag inte hade någon att visa, lite ångrar jag mig att jag inte anmälde till fölmönstring på tjejerna, hade ju kunnat åka till Rättvik med en..
Som vanligt lärorikt och jag hinner med att kolla lite och prova rangera dom i mitt huvud innan man får skriva som en bålgeting..
Det var inte många som kom på dom magiska 40 p eller mer.. Den sista för dagen var den högst bedömda , vackra Påninas Casanova fick 42p, verkligen en fröjd för ögat var han.
Fångade även Isa på linsen när vi var ute och kollade efter lite blåbär, hon är 7 år nu, jisses va tiden går.
Jag har fyllt på spån men hade kunnat hämta lite till, få se om jag hinner det. Jag har även jobbat och sovit över där i 2 nätter då det blev sent och sen ska det donas frukost. Inga spöken märkte då jag, värre är det för en annan tjej, hon ser och hör spöken runt hörnen ganska ofta ;o) ..
Jag måste även Gratulera Ida och Elektra , dom har varit på premiering och gick ringetta på 37 p av tre st , domare var Elisabeth Ljungstorp.Enligt dom bilder jag sett tror jag hon är i lite växtfas så jag är inte orolig. Tack för att du tar så väl hand om henne ,Ida ! Nu senast tror jag dom ska på blåbärshoppning, spännande!
Sen smet jag och Wilma iväg lite sådär på impuls till kusin Jennie och red ut en vända med henne. Vi har inte ridit tillsammans på ca16 år så det var väl på tiden igen..
Hon är frän på att fota hon, jag blir yr av att titta på denna bild.
Och där backade hon ur bild.. ;o)
Fina Primme efter ridturen, det var första ggn vi donade iordning såhär i det fria men det var inga problem alls ! Precis som man vill ha det.♥
 
En annan kul sak är att vi har fått tillökning, en liten Alfons flyttade till oss den 28 augusti , han varvar mellan att vara värsta räcern till en myskille, han har inte missat lådan en enda ggn än,duktig!! Han har samma fina färg som Sita och Mimmi hade.
Jag har nog missat att fixa och uppdatera kattsidan och även fårsidan behöver lite update, jag har tagit bort båda kattflickorna, Sita och Mimmi. Mimmi började vara borta i långa perioder och den sista vändan hon kom hem var hon inte i bra skick alls, otroligt tunn och förmodligen slagits. 
Ingen av dom var speciellt tama och jag vill ju inte att dom ska förvildas totalt, men vad gör man när dom inte trivdes inne och börjar vandra iväg allt som oftare...Jo jag tog beslutet att ta bort dom,
 Så det är gjort sen så är ju Valle över 11 år nu, han börjar bli gammal så det är ju en tidsfråga där också...Så nu är det 3 pojkar här , nu ska bara Pricken inse att Alfons är en bra blivande kompis, Valle är mer cool och tycker mest att "jaha, en till bråkunge att fostra"
Pricken är ju mer tam och brukar komma in ibland, och Alfons är ju heltam, så tanken är att dom ska kunna vara inne lite mer i vinter, tror jag Valle kanske uppskattar när det blir kallare..
En till kul och ganska häftig sak är att det nu är bekräftat !!
Ceve var Sveriges högst bedömda 3 årssto i höstas , därför ska hon representera tinker i årets kallblod !
Känns lite overkligt att lilla vi fixat det...
Även Shiregårdens Pilippe som är hingst ska dit .
Lite ångest har man ju, Ceve är ju inte i bästa skick, visst vi hinner få till henne i hullet , men manen...:/
Men vi får åka dit och få en upplevelse iaf ! bara det blir nog häftigt ..
Vi har nu brukat komma ut regelbundet med Cissi och Ceve och jag blir bara mer förälskad i båda iof, men Ceve är ju så maffig även om hon är liten, tänk när Wilma rider ihop henne i samlad trav , waow liksom !
En annan sak som hänt är att Anna Karin som har Feibeé på foder har frågat om hon får köpa henne , vilket jag samtycker till. Hon har det så bra där och dom har börjat med inkörningen, dessutom kan vi hälsa på när dom bor så pass nära..Även hon har ju ett underbart temperament , så lycka till med henne i framtiden !
Tycker detta är en sån vacker bild, fotograf är AnnaKarin.
Detta gör ju att jag är mer rädd om Gallis när hon är den enda kvar efter Tilia ...Dessutom har jag bestämt att jag även behåller Ginza och Jossan, skulle någon höra av sig och vilja köpa nån av dom så får man se det då, tvivlar att det händer nu när vintern närmar sig..
Ginza är en sån där böna som inte gör sig så bra på bild, hon är mycket finare än vad bilderna säger, el så är jag partisk ;o) nä men jag gillar henne också, hon är lite försiktigare och backar hellre är tränger sig på, Galina tar det som självklart att hon kan hänga med på saker el vara i centrum, Ginza kan kolla på avstånd ,är ändå självständig och kan undersöka saker i sitt eget tempo..Hon har börjat söka kontakt själv med oss nu och gillar att få bli borstad och kliad.
I förra veckan så kom id kontrollanten och ritade och chippade dom, allt gick hur bra som helst, Ginza hade grimskaft på sig för första ggn när jag höll i och hon stod fint och vände snällt när andra sidan skulle ritas, hon skrattade och sa att det var inte ofta hon hade det så lyxigt, sitta på en stol och fölet vände sig runt...Sen var vi lite äckliga och hackade henne i halsen och dessutom ryckte hon mig i svansen!?!, då sprätte det till rejält och snabbt in till mamma Jossan och få en tröstslurk..♥ Visste väl att man inte skulle slappna av helt med tvåbeningarna...
 
Galina röck inte ens till när hon stack henne," ok ,det var en rejäl klining" och sen vände hon på huvudet och kollade när hon ryckte svanstaglet ,ja visst e den fin va? min svans..
 
I helgen som var , var det dags för den årliga marknaden , iår sålde jag saker och vi hade ingen ponnyridning..
Måste erkänna att det vart lite rushigt, mamma hade Martin som den ängel hon är ♥ !
Jag for och tog emot nattgäster på herrgården , var på marknaden, och tog betalt av gästerna på lördagsmorgonen sen marknad hela dagen , passade Wilma o Erik iom att Marko vart däckad i migrän, det var över 4000 bilar som parkerade, bortåt 10000 besökare.
Sen jobbade jag på herrgården mellan 23,30-04 ,  ska erkänna att jag mest velat sova idag men det funkar inte riktigt , har jobbat 5 timmar idag, sanerat efter partyt i lördags..
 
Nu ska jag kolla Erik sen kommer jag somna gott !!
Ha det bra allihopa!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Du är inte ensam om att bli yr av mästerfotografens bild! Fin fina Feibee, du säljer den vackraste du har ;-) men till rätt pris är ju allt till salu och när hon ändå bor i ett bra hem så är de bara sälja, lägg till mig på förköpsrätten sen :-P hehe...

2014-09-16 @ 22:24:25
Postat av: Linda

Haha, ja köper jag tillbaks henne nån ggn i framtiden blir hon förmodligen kvar. :)

2014-09-18 @ 13:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0