Genom regn o lera...

 
Ja så kan man väl beskriva oktober månad...
Som synes har jag gjort det igen, missat och skriva här på över en månad, hopplöst..
 
Söta lilla Miranda , hon har nu ett nytt hem..
Ska jag försöka summera det som hänt då..
Våran kung kommit hem igen !
Han är sig lik, och tyvärr så gillade ju inte Primme honom så än kan dom inte gå ilag, inget kul o se ett shettis vs varmblod stå och mata på varandra, Primme har ju mer räckvidd han. Ska väl också nämna att det var Primme som jagade Zdeno ganska rejält, sen fick Z nog och stannade och svarade emot.
Men nu har dom sina egna flickor att måna om, Zdeno är ju småtjejernas lekfarbror..
Cissi har blivit klippt och det trivs hon med, lite rädd att jag kommer att få klippa henne varje år, hon börjar sätta päls så tidigt och hon får nästan lite regnskållor i sin täta päls..
 
Ungarna har haft lite förskylningar och jag själv har hunnit varit lite risig och såå tröött!
 
Sen smet jag iväg på en minisemester till Resele , och till Marko, vi var till ett tinker stuteri, Nolbackens, och jaa...Många fina hästar fanns det där, speciellt 3 st fastnade på min näthinna :).
Självklart är bilderna i telefonen och det funkar inte längre att skicka dom på mejlen o sen spara i datan ,
Iaf så vart det en härlig dag , med mycket hästprat, god mat och lite ryck i "vill ha" tarmen. Kul att se en avkomma efter bobbson, hon var fin och nätt, spännande och se vad Ceve levererar !
Stort Tack för gästfriheten Birgitta och Sven!
 
Sen skulle vi leta oss till Elektra och hälsa på en vända, haha , Vi åkte och fattade inte vägbeskrivningen, åkte för långt så jag lyckades på tag på Ida så hon lotsade oss rätt.. Gissa om att det var enkelt egentligen Svänga av E4an framme typ !
 Hon hade det bra och såg så harmonisk ut, Martell var också där och han var välmående och mest intresserad av dom få grässtråna som han kunde stoppa i sig .Kul o träffas Ida !
Alfons ute på äventyr..
 
Sen kom vi hem på fredagen typ 2 timmar innan Wilma o Erik skulle på disco på skolan, hej o hå slut på lugnet.. Senare på kvällen fick jag ett mejl att dom behövde uppgifter samnt en bra bild på Ceve , som ev skulle användas på reklamen om årets kallblod, HJÄLP !! senast på söndagen skulle det vara skickat. Hur kul är det ? det hade regnat konstant i nästan 2 veckor ,lera och skitigt hovskägg går ju hand i hand..:/
 
Men påt bara ! Ett bad senare på lördagen och med vädergudarnas hjälp så var det avklarat i den mån det går i höstrusket..
 
Som synes ska hon inte stå och sträcka ut halsen, inge bra...
Mycket bättre! Älskar hennes näpna uttryck ♥..
Nu är det ingen av dom bilderna här som jag skickade iväg men nåt av dom ;o)
Sen har vi varit ute o ridit lite när det varit uppehåll, hämtat spån och fått alla hästtäcken tvättade, så nu kan man stoppa undan sommartäckena, men regntäckena hinner knappt torka ...
 
Jag tappar sugen på det mesta i detta tråkväder , det var kallt i några nätter och solen glimtade fram, det blir riktiga energibooster som man får ta vara på .
Lilltösen Ginza är så näpen o söt ! vi övade lite på att stå fint samma dag när jag ändå lyckades få med kameran ut, totalt onödigt!! var hennes åsikt, mätte henne även lite snabbt och 82 cm vart det, + - nån cm då hon inte ville stå still med en pinne på ryggen.
Galina är ju lättledd hon , fast nu börjar buset komma istället ;)
Hon är ju också så fin ! 94 cm är hon uppe i nu..
Tyvärr har det ju kommit oväntade händelser IGEN så nu måste jag förmodligen sälja en av dom , skär i hjärtat på mig och samtidigt får jag ju välja, Primme el nån shettis....Och jag måste ju tänka framåt, Wilma kan ju även hon rida P och jag vill kunna rida , bra både för kroppen och knoppen så då får ju han bli kvar...
Deras pass har också kommit så nu är det bara att ge första sprutan som är på agendan. Sen har även Tilia fått börja bo på box över natten och avvänjningen börjat, hon ska ju flytta till Gnarp och få bli körponny, ganska säker på att hon kommer att gilla det !
 
Höstlovet har varit och det har varit full fart , grannbarnen har varit här och det har varit minst 5 st ungar dagligen , jag smet iväg på en matmässa på onsdagen och jisses vad mycket gott det fanns att provsmaka!
En sorglig sak är att Sixten är död, han var borta en kväll när vi nattade och dagen efter hittade vi honom död, han hade förmodligen tagit sig lös från det som anfallit och flytt in mellan en skiva och ladugårdsväggen och förblött el stressat ihjäl sig, det blev droppen för mig så nu har Carola fått 4 hönor av mig sen tog jag bort den andra ankhanen och två hönor som var gamla, så nu är det inga kvar här ...
 
Hittade även resterna av en räv 60m bakom huset i hästhagen ,ingen skabbis, mest troligt är ju vargen, det har varit en synlig i knutarna häromkring nu igen el ja flera,  en bekant mötte en förmodligen ung, 4 km från oss efter vägen en kväll, han klev ur bilen och kastade grus på den innan den lugnt lullade in i skogen, ganska otrevligt när dom inte är skygga!! Det roliga var att vi hade ridit där på dan med Primme o Ceve ...NOT!
 
Det kan ju inte ska vara normalt att man dagligen tänker när man går ut för att fodra frukost till djuren " undrar om alla lever, jo där hör jag Bodil"...El det är väl mitt eget fel att jag oroar  mig.
Nu ska jag natta , ha det gott alla och håll tummarna för kallt o snö!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0