Föl ,Tävling och Aprilväder i Maj..

Nu gör jag ett försök igen då....Hade skrivit ett lååångt inlägg igår ,nästan klar så poff försvann allt...MORR !!!
 
Sista April var vi till bruket och kasen en vända, det varvades med smällare ,regn och snålblåst, som det brukar vara med andra ord.. Jag fick lite extrajobb med att fixa en frukost åt en sovgäst  på herrgården, så jag försökte natta i tid.
Sen har ju båda damerna gått lite över tiden, Jossans juver gick tillbaks och hon såg ut att inte fundera på att fäla än på ett tag, fast hon släppt o allt.. Däremot så gjorde sig Tilia mer klar , hon sjönk in och fyllde spenarna men bara genomskinligt kommer, så var hon med Feibeé också i ett par veckor...
 
Jag har ju brukat gå ut o kollat vid en 3 tiden på nätterna, sen har Marko kollat innan han åker på jobbet runt 6, men det har varit lugnt.Så även på torsdags kvällen då jag tog in dom runt 23 tiden, sen var jag ut vid en 3 allt var lugnt, brukar slänga åt dom en tuss hö o kolla av dom...
Gick in o fick en sovmorgon till 7,30 ca ,vid 8,20 går Marko för att hämta tidningen som jag tänkte avnjuta i sängen, men han hittade nåt annat att intressera sig för...
Tror det var länge sen jag klätt på mig så snabbt! Hon blåste mig !
Men det gör inget när det gått bra..Tilia låg ner och vilade och fölen staplade runt så jag tror inte det var länge sen hon fölat, efterbörden var fortfarande varm..
Blev så glad att det var en skäck, sen vart ju lyckan ännu större när jag lyfter på den svarta svansen o ser 2 hål!!
Har länge önskat mig en skäck med sparsamnt vitt på och där stog hon!!♥
 Hej ,vem är du??
Hmmn,maten ska finnas här nånstans...
Kändes skönt att åtminstone en fölat, jag har iaf väldigt dåligt tålamod med all denna väntan ! Är ju så nyfiken på vad som ska kika ut...Sen skulle ju vi iväg och tävla på lördagen med Ceve i Insjön , 2 starter, Lätt E och D.
Nu har vi varit bortskämda ett tag iom att Puzzel brukar starta senare, nu var det upp o iväg i ottan...
Vad ska vi hitta på här??
Väl där så var det lite dåligt informerat om strykningar, det är ju ganska relevant att veta..Sen så var ännu en miss att hon inte får ha det bett hon haft på slutet i hoppningen , hon tycker det är så kul så hon har börjat forsa iväg ibland och då får Wilma förståeligt nog liite svårt att hålla henne på vanligt tränsbett... Så vi har kört med babypéllham, funkat klockrent och Wilma har inga problem att hålla.
När det är 10 min till första start frågar en funktionär på framhoppningen " har ni lärt er rätt bana nu då? dom hade satt upp fel lapp tidigare.."
Väldigt smart att kläcka ur sig det, minst 6 ungar fick halvpanik , Vaddå!?!  redan nervösa och sen kanske dom pluggat fel bana , suck, som tur var så var det rätt...
Wilma var ensam på C ponny i Lätt E = 60 cm , dom andra två var strukna.. Dom red in och det var så kul att se, hon brydde sig inget om alla infångare el dekorationer, annars kan det ju vara lite att titta på.. Däremot vart hon lite stark och tyglarna gled för Wilma så dom missade 6e hindret, men hon kämpade på bra och gjorde en volt av det hela och kom om på 6an, sen flöt det bra resterande hinder.. Lite puttrig var hon W, men jag fick henne att inse hur duktiga dom varit relativt snabbt ; ) !
 Det här var kul!! tyckte Ceve.
Vi laddade om , och det hade vi tid för, suck igen, dom hade samma bana, behövde bara sänka höjden men det vart paus på 45 min!?  Sen var det ju att alla i kategorin skulle hoppa sen vart det prisutdelning...Jag sa till Wilma att det gör INGET om ni river, så vi kan åka hem..
Nu var det 70 cm och nu var dom första startande av 17 st. Denna ggn hade Wilma bitit ihop och tänkte inte låta henne forsa igen, och det gjorde dom inte, en jättefin runda vart det, Tyvärr (el tack o lov) så slarvrev dom en bom för att Ceve inte lyfte fram ordentligt, men så bra hon skötte sig !
Denna älskade ♥ponny bara växer i mina ögon !! Så snäll och glad och gillar att hitta på saker..
 
Sen var vi iväg med Puzzel till kubben på söndagen och tränade själva med Camilla och Joline, Dom övade på kontroll /räkna galoppsprång och jag höjde en vända så dom hoppade lite räcken som låg på 90 cm och 1m, inga problem ! Så kul att se.
 Sen har det rullat på, var till vetten och fick stelkramppåfyllning, avmaskning, sen var Carola dit med sin Ferran, tyvärr ser inte hennes framtid ljus ut..♥ samtal med Erik på skolan ,blodprover på mig själv, jobbat.
 Vädret har ju varit lite si o så, haglat ,snöat, regnat, lite sol , blåst , typiskt aprilväder :( Som bilderna visar smet jag Wilma och Martin iväg en kväll när solen kikade fram och fiskade, inget napp men det kvittar ju, huvudsaken vi fiskar ;)
På torsdagen 8 maj tyckte jag Jossan började beté sig lite mysko, hon såg så låg och moloken ut, ville inte äta med samma energi, på em så var jag ut till henne , då mötte hon upp mig som vanligt men försökte liksom stoppa mig, och jag skulle gosa med henne inte gå iväg och lägga ut höet..
När jag kände på juvret så ömmade det, hon nästan hytta till åt mig, så då visste jag att snart ! inom 2-3 dygn är vakandet över. Nu vart det ju skitväder så vi tog in dom tidigt runt 18 tiden, Wilma var ute och red och vid 20 tiden nämnde hon att Jossan var knepig," höll mest på att kraffsa och gå runt i boxen, ville inte äta , tänk om hon håller på o få kolik?" 
Då berättade jag att hon nog ska föla snart, så oroa dig inte, snart har vi ett till föl kanske..Var ut och kollade jodå, mjölken hade grumlat i och puppan var ganska röd och lite mer slapp.
 
Vid en 21,30 gick jag ut o gjorde kväller med hästarna, Jossan försökte tappert äta lite och vara duktig tjej men jag kände att hon var svettig på halsen och puppan var nu ordentligt påverkad. jag bäddade iordning med dynor och ett fleecetäcke sen släckte jag och sa god natt.. Sen smöög jag in och satte mig utanför boxen och bäddade in mig, jag hörde hur hon fick värkar ibland och jag roade mig med att spela Candycrash och kolla på fejjan..Vid en 22,33 började det forsa, där gick vattnet och inte så lite heller, tyckte det aldrig tog slut...Jag väntade och lyssnade, jo då hon la sig och började krysta, upp och vanka, lägga sig och krysta...
Då klev jag upp och sa hallå, hur går det?
Hon tittade upp o såg ut o fråga "ska det verkligen vara såhär??" Efter ett tag så kom detta ut, ser ni ? Vitt...
 
Men efter ett tag började jag inse att det här kanske hon behöver lite hjälp med, man har ju läst att dom ska ha fölat inom 20-30 minuter sen krystvärkarna börjat.. nu hade det gått 20 minuter och det var bara halva skenorna framme....
Nog för att hon är förstföderska men ,Jag tog tag i hennes svans o ena benet och lyckades dra Jossan åt sidan för hon låg för nära väggen så jag kom inte åt..
Sen göra hål på säcken och tog tag i dom små vita kotorna ovanför hoven, när nästa krystvärk hjälpte jag till att dra, och började bli lite orolig, jisses va stumt...
Försökte ett par värkar till men tänkte att jag är för klen , tog mobilen och ringde in till Marko men han svarade ju inte...grr, tänkte ringa Carola då istället men just då reser sig Jossan upp och knallar ur boxen !?!
Hallå kom tillbaks!
 
Sen lägger hon sig igen, nu bättre så jag kan komma åt bättre, ser nåt mörklila aktigt  , och blir gensat missmodig, shit moderkakan?? då är det kört...
Men jag lyckas lirka in handen , så trångt!! och känner att aha det är en haka, alltså tungan.. Men oj så mörk, kan inte vara bra...Blir nu ännu mer orolig, lever den el?
Känner att nu får det bära el brista, när hon krystar tar jag spjärn med benen mot väggen sen tar jag i...Vi lyckas få ut mulen och lite av nosryggen, jag sticker in ett finger i munnen och känner att JAAA tungan rörde sig den lever!!
Då reser hon sig igen och lägger sig ner på nytt ställe..
Tycker Jossan verkar trött och känns som värkarna är lite mer sällan, så när en kommer så tar jag i och drar igen men det händer inget, stumt....
Vid nästa så provar jag vrida lite på benen samtidigt som jag drar och då rör det sig lite ,yes,! Fortsätter att göra så nån värk till och Äntligen , så kommer huvudet ut...Pust !!
Tappra underbara Jossan!!
 Efter ca 50 minuters kämpande lyckades vi..
Jossan var nog trång, tur jag var där, tänker inte tänka nåt mer på vad som kunde ha hänt annars...
 
 Jag tycker fölis var ganska stor , 63 cm mätte jag henne till men Galina var 70 cm och då e hon 6 dygn äldre.
 
Och nu slutade det funka o ladda upp bilder, rara data....Återkommer !
 ****************************************************************************************************************************
Tilias föle växer så det knakar Trollans Galina blir hennes namn. Min första häst hette Malina och vi har G iår.
Wilma har redan gett henne smeknamn "Galina Galej" och det stämmer lite, hon är en liten racerkula som inte är nå blyg och far hit o dit och vill undersöka saker..Tilia hade fullt upp första dagarna ute med henne...
Mamma är dötråkig, vill att jag ska gå bredvid hela tiden...Nu rymmer jag till dig!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0