42p och Avelsdiplomet !!

Svävar fortfarande och har inte lyckats landa än....
 
Men vi börjar från början då..
Det är INTE roligt att ha en vit svans och vita bakben och försöka behålla dom så..Allra helst när hon inte kan lyfta svansen ordentligt vid behoven. Ett bad och ett paket potatismjöl senare,
 ca kl 23 var jag klar med inpacketterring av henne, nytt fleecetäcka som jag var tvungen o klippa hål ! i för att få knyta fast sopsäcken på svansen, sen lånade vi ett halstäcke av Puzzel iom att hon alltid ligger ner och sover i boxen. .
Vad ska vi hitta på idag då?? Fingrimma o allt...
 
Efter ca 24 mils körning så kom vi fram, en glad överraskning var att det stod på skylten in "Westernridskola", Gissa om det fanns mååånga fina hästar  att kika på i hagarna...En ruskigt fin anläggning med stall och boxrader till höger och ett läckert nät på vänstersidan som gjorde det lite ljusare och det fläcktade skönt där!
Lämna hälsoförsäkran o lasta ur, sen började etapp 2 av fejjning, hon hade lyckats pinka i sopsäcken så nedre delen av svansen var återigen inte så fräch,,sen skiter hon och trycker fast det i rumpan....Suck, det finns sina nackdelar med dessa skäckar...
Men bästa hästskötaren Wilma langade trasor o torrshampo, höll Ceve och fixade framändan medans jag tog bak.
Sen gick vi och mätte.
Jag är tydligen frän med tumstock o vattenpass jag, för mätkäppen stannade på samma höjd...1,39 och skenan var 21 cm. Min söta lilla skrutta !!
Sen fick vi vänta och pratade med många trevliga personer, kul när det inte är så många 12 st, då har jag chansen att minnas vem som har vem av hästarna..nästan.
Wilma fotade och skrev ner lite poäng medans jag o Ceve väntade ute , nr 8 hade vi.
Little Big Moneypenny ,40p tror jag hon fick.
Little Big Harlequin , pennys fölunge, med juvliga blåa ögon, 37p fick han.
JT Black Baccara of Brackenhill, det namnet ni!
1 årigt sto som även visades i Bollnäs som IC med samma poängrad 5*8.
Ulvsekes Aidan Song of Ireland.2årig hingst, 40p.
Sen vart det då våran tur in på ring, vi gick efter Candy, som var lite brunstig och inte så mycket samarbetsvillig ..Lite orolig var jag för skritten, hon går på i ett bra tempo nu ,men det ser ut som hon passar emellanåt och det är ju inte bra...
 
Candy visades med 40 p ifjol.
Sen gälde det..
Jag blev bara gladare o gladare för Ceve skötte sig EXEMPLARISKT !?! Stod still och såg så glad o nöjd ut som aldrig förr !
Hon brukar alltid busa och sätta hovarna lite hur som helst el kraffsa bara för att annars..
 
Sen var det dags för skritten o traven, 7or på båda ifjol, så nervös var jag och hade blivit erbjuden fösningshjälp men jag provar själv först.Men även där var hon väldigt lyhörd och följsam och det kändes bra..Kan undra vem som tränat upp henne så bra?? ;o)
Sen ställa upp igen då.
 
Jag var redan då väldigt nöjd och glad,för det är INTE ofta det klaffar med allt på en visning, och dom gånger det gör det ,är känslan enorm när man vet att man inte kunde ha gjort det så mycket bättre...
Sen ut på ring och gå igen, får order om halt och vi får gå om Candy, då kom vinnarskallen fram =o)
Vi ställer upp mot publiken och sen är det ett töcken av lösryckta ord, Ett mycket feminint sto av utomordentligt god rastyp, Vackert huvud,, välbenad, vägvinnande , lätt , sen hör jag, 9 ( waoow ! tänker jag)  8  ( vart kommer 7an?)  8 ( ok , på gångarterna)   9 !!    8 , ( herregud det är över 40 p!! shit jag kan inte räkna...)  Tur är att Anders berättar då , 42 poäng och avelsdiplom , Ett mycket trevligt sto visat i utmärkt skick !! och väl visad , ni ser trevliga ut tillsammans ,avslutar han med..
Jag nästan snubblar på hakan när vi ska ta oss ut därifrån, Jisses!! Händer det verkligen?
När vi kommer ut i det underbara solskenet, hör jag finurligt bakom mig av Wilma..
"jaha mamma ,är du nöjd med visningen o allt nu då eller??"
Skruttunge!!
Fota, vi måste fota!!
Och då kommer gamla Cevan fram..Bus., men det gör absolut inget längre!!
Såhär då ;o) ?  hon får till och med beta då, underbara pålla !
Jag vill ha en bild på oss tillsammans men kolla vad Wilmis gör då...
totalt inzoomad, nästan lite Carina B fasoner, fast utan grimaser...
Det slutade med att vi var det högst bedömda ekipaget den dagen, denna karamell ska jag ALDRIG glömma för detta blir svårt att toppa tror jag..
Den bästa bilden har jag i telefonen och nu krånglar det med att skicka då så klart...Men nu kommer den, är det inte öron är det hovar som försvinner...
 
Sen hann jag få erbjudande om hingst och rabatt mm.
Domaren frågade sen när han fikade innan ridproven skulle göras, vad har du betäckt med ? inget , vi ska göra ridprov först...VAD är det DU SÄGER ! tokiga jänta , nu tar jag tillbaka några poäng, skäller/ skämtar han . Hon MÅSTE gå i aveln grälar han vidare, så jag lovade o betäcka nästa år då, men hua, nu är fokus på att göra ett bra ridprov först och då är det en fördel om dom e inriden =o/..
 
Det är så värt att åka alla mil till så trevliga tillställningar med välorganiserade och bra genomtänkta samnt trevligt bemötande !!
 
Stort Tack och Bock för förtroendet att fövalta denna tös , och all hjälp!
                                     önskar jag till uppfödaren Birgitta Nordling.
**********************       *************************      **********************    *********************
 Sen idag el ja det är igår nu ser jag..så var det Pay and Jump  och KM i hoppning på klubben.
Wilma och Erik har haft ett projekt, Erik skulle hoppa Cissi på en 30 cm runda , hade dom bestämt.
Wilma hjälpte Erik att snygga till henne på kvällen , Finskruttan då.
Så det var 2 pållar när vi rullade ner imorse.
Efter lite nerver o vånda så tog dom sig runt med en springande Wilma i täten och vi skrattade för när Erik drev såg det nästan ut som att Cissi tänkte jaga ifatt Wilma och bita henne för dessa idiotiska jobbiga påhitt dom har.
 
Men en glad och lite överraskad Erik kom ut med en rosett och fick mersmak.
 
Sen hoppade W o P en 80cm p&J med ett nerslag o en vägran pga att dom kom snett på hindret.
Sen var det o vänta lite på KM klassen och bygga om banan, gå och plugga in 10 hinder o sen började Wilma.
Det var även Agnes och Vendela som red Kakan, Wilma kom runt felfritt och var vidare till omhoppning, även Agnes var felfri, tyvär så var Kakan som är ung och orutinerad ,lite yrig för hon var ju ensam utan sin (tror dom ) mamma Ferran...
dom fick 2 nerslag efter en fin runda, så då var det mellan skolbästisarna titeln stog...
Det skillde ca 2 sek tid på vinnaren. Som ärrrrrr
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wilma och Puzzel !
Grattis till er , som ännu ett år är KM mästare i hoppning, Ponny.
 
Nu ska jag kanske försöka natta, är nog lite övertrött efter denna otroliga helg !!!
Hoppas ni orkat läst ända ner ! Stort tack för alla Gratulationer  här och där!! 
                                                          Är så glad och nöjd och lättad , 2 diplomston av 2 möjliga iår !!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0