Falun också avklarat !

Och det gick ju oxå bra !


Det var välbehövligt med lite skoj efter ännu en regnvecka, tycker faktiskt det får räcka nu !! Snart slut på sommarlovet och dom har då inte haft många fina dagar hittills....

Veckan som gått har det inte hänt så mkt, varit ute mellan skurarna så gott det går.
Ceve har ju varit halt från o till i 2 veckor, jag har misstänkt hovböld och på onsdagskvällen hittade jag äntligen ett liiitet hål i hoven, där kunde jag sticka in halva sömlängden och då visade hon att AJ !! så gör man inte...Så nu har jag gjort jodopax omslag där, tyvärr så är hon den envisaste pålle jag haft som lyckas ta bort det hur jag än mixtrar ;o/...Ska kontakta veterinär och höra vad den tror , fortsättning följer , är jag rädd för...

Verkat Cissi och Farina har jag gjort, Farina är mer sansad än vad Feibee var även om hon resolut "hängde" sig i grimskaftet när jag satte fast henne i det...=o) Men hon var lättare att putta upp och visa att det går att stå även om det är ett rep där. Farina söker kontakt självmant nu, Tidigare har hon tyckt vi varit lite läbbiga typer men nu börjar hon se fördelar med oss. 

I fredags så hämtade jag 2 1/2 vagnar spån , vart en dunder översvämmning när jag fyllde andra vagnen så det var o ta spaden med och skotta upp efter sig =o/ Nu är det fullt i spånfickan ett tag igen då.Lördagen så städade jag lite åt kycklingar mm var en rävunge här och yrade, skrämde slag på hönsen mm. Det var Marko som såg den när han kelade med kattungarna och tittade ut genom fönstret.

Dom växer och frodas , börjar leka "mördarlekar" nu så det far grejer i selkammaren.

Skulle någon vilja skaffa katt kan man höra av sig...Om det erbjuds ett bra hem då.

En annan sak som känns väldigt tungt är att jag bestämt mig för att Isa måste få ett nytt hem.

 Det funkar inte längre, Jag trodde vi skulle hinna bygga ut denna sommar och få större plats, men eftersom det drog ut på tiden så mycket innan allt var klart med bygglov mm så hinner vi inte, och Martin är överallt, vi som är föräldrar vet att hur gärna man vill kan man inte ha stenkoll hela tiden och det behövs inte lång stund för att det ska hinna hända nåt med ett djur.
Isa är osäker ,tidigare har hon haft sin frizon där hon kunnat gå undan men nu klättrar Martin över alla hinder han vill, tar hjälp om det behövs av stolar etc så nu får ju hon bo mest ute el i hundgården när jag inte kan vara med o passa, varken rätt mot Isa el oss.
Hon har morrat några ggr och nafsat en ggn redan...Blir iof så less på henne oxå, hon ska gå undan men gör det bara om man säger till henne, lite tecken på att hon känner sig högre i rang än Martin och det funkar inte i vårat hus iaf...
När vi skaffade henne så var ju Erik 3,5 år och då funkade det, men nu fattar ju inte Martin och man kan inte kräva det i den åldern heller så....Hon har ju tråkiga erfarenheter från valp/unghund, därför hon blev omplacerad från första början när vi tog henne. Så nu letar vi ett bra hem där hon får stanna hos nån barnfri , äldre barn funkar om dom har "hundvett" och inte tror man kan göra hur man vill bara för att det är en golden.
Det ultimata hade varit om nån kunna "låna" henne 1-2 år sen kunde vi ha henne igen men hur hittar man nån som vill det??

Nog om det....
På söndagsmorgonen lastade vi  och åkte till Falun då, Erik o Wilma följde med.Väl där hade Jossan krympt 1 cm på skenbensomfånget =o/ blir kul o se på premieringen vad det visar då.Höjden var densamma 99 cm.

Jag hörde kommentarer att hon var sparsam med poängen på många håll och såg själv under dagen att det stämmer..Det är bra träning för Jossan inför bollnäs, hon går lite bättre att visa för varje ggn, hoppas det håller i sig ;O).. 

iaf så tyckte jag att hon skötte sig bra och jag var nöjd med visningen,Rangeringen blev lika som vi gick från början =o)

Wilma är fotograf i ridhuset.

Hennes rad och kritik löd såhär..
* 88788 =39 p Silver

* Mkt god rastyp,goda proportioner.
* välansatt hals,stark överlinje,ngt kort med muskelfyllt kors.
* Obetydligt tåvid fram, ngt omarkerade framknän.
* Vägvinnade avspänd.
* Lätt energisk.
Känns liite snöpligt med den enda poängen, så hade dubbelguldet varit säkrat för henne....

sedan var det Zdenos tur och även där var det 4 st i ringen, vi visade sist och han skötte sig oxå ganska bra tycker jag, han har ju sin lilla egenhet att busa lite, "bara för att ";o), lite charmigt tycker jag då..Wilma blir lite mer förgrymmad när hon inte hinner parera lika snabbt som mig än.

tre skäckar, bla Zdenos halvbror, o en fux..

Vi visade sist av dom.

på väg in då, nu gäller det...

Skritta...

Och visst gick det bra!! Jag vart glatt överraskad när vi gick och blev klassvinnare på Guld.

han rad o kritik löd.
*98797 =40 p.

* Linjerad av mkt god rastyp
* Bra framparti.stark överlinje,starkt kors.
* Något tät o tåvid fram, tåtrång bak.
* Vägvinnande rörlig.
* Energisk men kort.
Lite hackig rad men jaja,jag ska väl inte gnälla...Det jag reagerade på är att både J o Z hade mkt god rastyp men J hade en 8a, synd...

Sen var det lunch, DET måste jag gnälla lite iaf på, dom hade inga lightdrickor el typ nå fastare åt en diabetiker, iof kanske jag kräver för mkt men va 17, hårdbröd är väl nyttigt??Tur jag hade äpplen med.

Sen kom Carina ,så då verkade jag av hennes flickor sen fixa träns på dom, det vart ju en repris på så jag fick springa in med Penny, det var den uppvärmningen det ;o) Blir som det blir när man inte hinner känna av dom...Jag gick 7a med Penny på 38p och 4a på 38p med Fionarödfräs.

Sen gick vi och provade på agility med Zdeno, han har ju aldrig gått några banor utepå men det gick galant och både Wilma o Erik gick en Clear Round vända med honom, Erik blev alldeles superlycklig över att han klarade det !! Första ggn han gör nåt sånt och lyckas, en taggad kille i bilen hem sen...
Vi gick ju i championatet med honom då och åkte ut som tvåa av tre,  svarta Haganäs Kadrilj vann, sen i bästa skäck och där lämnade vi först av tre.
Stor eloge till alla som ordnade denna trevliga utställning , och Pernilla P som hjälpte oss vid agilityn !
Var ganska seg när vi åkte kan jag säga, men jag vaknade...Åkte ju fel såklart, avfarter o korsningar åt alla håll men efter lite snurrande kom vi rätt...

Kommer hem då talar Marko om att det hade gått ner en varg alldeles vid oss nyligen =o( Kan ju hoppas den tar räven iaf så den gör lite nytta...

har försökt ringa veterinär nu men tydligen har dom fullt upp el semester...Försöker igen.. På återseende !!
Tack för alla gratulationer här och var !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0