Veterinär,,Fixat hage,,Hoppträning,,Kolmården,,Mys Wille,,Ny transport ....

Ja det är bara att vraka o välja på händelserna.

Jag fick tag på vetten och åkte till Bollnäs på onsdagen med Ceve då,
hon var bättre i hältan men inte bra.Efter lite lugnande så började han kolla ordentligt.
Jag visade den lilla sprickan jag kikat på men både han o jag trodde inte att det var orsaken, men när han började verka o skära djupare där jag hittat minihålen på henne så  visade det sig att den var lång och djup på insidan =o/ där hade det kommit in bakterier och hon var inflamerad mellan sulan och kötthoven, han skar djupt så hon började blöda, tog några röntgenbilder för att kolla så inget var skadat el ändrat med hovbenet, det såg helt ok ut.
 
Så då stog jag där med en pålla som behövde skor fram då, samnt lite special iom det djupa där han karvat...Ringde runt till ett par men dom hade fullt , provade med Martin och undrade vad han gjorde, e på väg till veterinärn fick jag till svar...Vilken ?? I Bollnäs.. Kanon, jag är där då får du kika på Ceve !!

Så det löste sig bra ändå,,En lite lullig Ceve som skötte sig bra på sin första skoning, visst provade hon o rycka o halvresa sig lite men jag kliade tuttisarna så hon kom av sig ;o) och njöt istället...
Så nu är hon anmäld till Rikset i Sala 4 aug, vi har nr 22 och det är 3 st 2 åringar.

Min mor kom upp och sov över ett par nätter, då passade jag på att utföra en grej jag funderat på ett tag,
fixa ett "led" som hästarna kan komma till en betesplätt jag har ute i skogen.Annars har jag varit tvungen att dels köra vatten dit och sen leda hästarna .Det blir iaf en km att komma dit så men jag har brukat gena genom en ravin med bäck och en bit efter en gamal skogsväg när jag kollat dom så va 17 där borde dom kunna gå med.
- så nu har jag rensat upp en massa sly och lyckats dra tråd där som en gata på ca 40 m brett, gjort öppningar och tagit reda på mängder av gamal tråd som jag hittade nerväxt i marken. Farina o Feibee hade det sjåigt innan dom fatta att man kan hoppa över det där läskiga diket men sen vart det spännande!! Det var ju en massa mat där oxå alldeles gratis ;o)...

Sen var det hoppträningshelg för Wilma o Puzzel, roligt och givande där dom ena dan tränade för Göran Eliasson och andra för Gabby Young-Shing. Alla samlade efteråt. Agnes -Starlight , Gabby,Wilm-Puzz,Vendela-Mirakel, Asdtrid-Mini och Joline-Sigge.
Puzzel blir ganska taggad ibland och börjar fjanta lite nu, till W treta..
Lite mörka bilder från ena dan.
   
Måndan efter hoppningen kom Lina upp och gick igenom Puzz o Mirre, hon var mycket bättre nu så nu är det bara försöka stärka vidare då.Verkat Elektra o Zally har jag gjort, E var tvungen o testa lite, kanske matte ger sig..NOT !! Knäppte nåt kort på henne med, hon växer ju så det knakar, ska bli spännande o se hur resultatet blir..

Jag KAN inte stå still !,Jag är ENSAM,HJÄÄÄLP!! 

sen reste hon sig o framslog åt Erik så då strejkade han ...

 
Då kom lillmatte o boxade till mig på näsan,o bringan -AJ!?! o sa att nu SKÖTER DU DIG! Så då var det bäst att stå still då o fundera varför det blev sådär??

Onsdan var det Dressyrträningf för Jennie H, gick riktigt bra..Kul när man ser att det går frammåt, nu är det galoppen som ska jobbas på..

Torsdan gick åt att förbereda med all mat och diverse så att mor skulle få det så lättsamnt som möjligt på sin "semester" här med Martin o djuren ;o).
Sen på Fredan började våran minisemester, vi skulle till Kolmården o sova en natt.., så vi packade in oss i lilla blå och åkte.Ungarna var SÅ spända, tänk att få sova på hotell`?!

Väl framme så var det en härlig utsikt från rummet! Vi hade bokat kolmårdenpaket, alla entreer utom tropikana var betalt och en natt valde vi att stanna där.

Vi vandrade runt och kollade in ganska mycket samnt hann titta på delfinshowen då på fredan, helt makalöst !! Man blir tårögd av att se samspelet.
   
Att dom hade Markolio som pratade fakta om delfiner samnt spelade hans låtar i showen gjorde ju inte saken sämre, både Wilma o Erik satt som paralyserade !
Jag filmade mest då men nåt halvdant kort vart det..

Efter delfinerna var kl halv sex o dags för kvällsmat, som vi intog på hotelresturangen, buffe´o jösses va mkt gott det var där!! Vi stoppade i oss så magen stog rätt ut...Sen däckade Marko av så det vart jag som fick gå o bada med ungarna =o)..

Man ser lite av dom där nere, det var både inne o ute, en bana som var ström så man åkte runt med och bubbelpooler som var jättevarma...1,5 timme bara rann iväg och jag fick tvinga upp Erik för att kolla honom, 2,2 låg han på då så det var i grevens tid, stoppa i 2 druvsocker och in i bastun för att knapra lite äpple.Sen nattade dom snällt kan jag säga ;o)

Nästa morgon var vi o badade efter frukosten igen, sen packa ihop o åka till nästa parkering, där började vi på Tropicana innan vi gick in i parken igen.

Tuffa Wilmis klappade ormen...?!

Erik tyckte nog hajen var häftigast där...

Var läckert med alla färger det finns i vattnet..

Sen så var nästa mål safarituren, den gick ju på linbana nu, och det var rejält högt bitvis...

Lite trist var ju att dom flesta hade siesta ...
   
Dom beryktade vargarna syntes knappt, dom sov ju oxå...

Så efter ex antal kilometer som vi vandrat hoppade vi i bilen igen. ( till Markos lycka ,han var ganska slak i benen tror jag:)

Sen styrde vi kosan mot stockholms hållet igen,. Jag hade planerat att hälsa på både Wille o Lasse då ,men se Marko ville inte höra på det örat, så efter lite diskution så gav han sig...
Lasse fick stryka på foten (Sorry Marie) eftersom han får jag se på bilder iaf ibland.Wille däremot har jag inte sett sen han åkte härifrån som 10 månades föle, därav valde jag honom .
Vi stannade till och beskådade Tullgarns slott på vägen! Oj så mäktigt det var. Jag är ju svag för dylikt jag..

Framsidan, sen baksidan ,utsikt från baksidan.
    
Skapliga träd var det massor av i alleérna.
Snygga statyer va? 

Sen vi styrde kosan mot Nykvarn och vi hittade dit efter lite guidning på telefon, Stort Tack för den trevliga titten !!! med kort varsel...

Wille o matte Gunilla.
Han är så lik Trine ,och Zorry med, så jag vart lite gråtmild !
   
Superfotografen=o( så härlig han ser ut o jag kapar honom !?! Hans kompis Millitta 22 år .

Han har ex antal trivselkilon, men han såg så välmående och hade trivselfläckar på sig så det känns såå skönt i hjärtat nu när jag har sett hur bra han har det!!

Efter det så åkte vi till Uppsala och sov över på Scandic där, sen vidare för ett stopp på Dragongate , där var det oxå fasinerande o titta på lite kinesiska seder/arkitektur.Sen valbo och en tur på Hööks. hittade lite på rean där. Marko köpte en T-shirt för 599kr ..., jag hade nog lite svårt att hålla minen där..INANN jag köper en kortärmad för den summan!? Inte ofta gubben shoppar för mer pengar än mig o Wilma där inne inte ;o)

Hem ljuva hem !

I måndags så hämtade vi äntligen våran nya transport i Leksand !! Nu håller jag alla mina tummar att pappren blir klar så att jag kan ha den till Sala med Ceve på lördag.
Hoppas ni orkat läsa ända ner...

Kommentarer
Postat av: Linda

Låter som en härlig semester.

Du kan ju alltid komma förbi och hälsa på här på lördag efter premieringen. Vi bor 20 minuter bort från sala bara. Ifall Ceve behöver sträcka lite på benen i en hage innan hemfärden.

2012-08-02 @ 09:48:07
URL: http://www.stuteri-finnsta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0