Jossan är nu DIPLOMSTO !!

Hoppsan nu har bloggen fått nytt utseende?! Få se om man hittar allt nu då...
 
Nu får jag ju SKÄMMAS ?! det har gått över en månad sen sist, men ja det rullar på , vare sig man vill eller inte.
Vi har fått hjälp med att rida Puzzel några ggr nu av Caroline W, hon tävlar på nationell nivå i dressyr på sin ponny Fabian ,inte är hon så stor heller och hon vet verkligen vad hon håller på med !!
Puzzel har ju protesterat lite när hon inte kan komma undan men det går framåt iaf...
 
Farina och Feibee har blivit ritade och chippade, vilket dom tyckte si o så om ;o) Feibee satte Wilma upp på stallgången utan problem men se Farina är inte såå vänskaplig än och efter att tanten stacks i halsen så bekräftades hennes misstankar...Mäniskor är OPÅLITLIGA TINGESTER !!
Jag har tömkört Ceve och Jossan lite nu och då och dom sköter sig bra båda två.Har hunnit verka och skott om några oxå, imorse såg jag att Ceve hade lyckats trampa av sig ena skon fram, tack o lov så har den inte gått sönder nå iaf. Inte så konstigt egentligen, den mysiga hösthagen har förvandlats igen till gegga , så idag efter väldiga mängder regn på ett par dygn fick dom flytta till betet igen. Det har faktiskt kommit upp lite dom veckor det har stått tomt så det var ett gäng glada små som sprallade iväg till grannens...
Ridskolan har börjat igen också och dan innan skolan började så for vi till Kilafors och gjorde dressyrdebut för Wilmis o Puzz..Det gick sådär men dom vart inte uteslutna iaf, 127 p el 43% slutade dom på.
Puzzel var tittig och kollar ni på kortet så ser ni en stolpe med skåp på bakom Wilmas hand, den DÖDAR små söta ponnyer, bara så ni vet ! Så den kunde man inte gå nära sen var Wilmis nervös o hade för långa tyglar..Galoppen ville inte sitta och det stog nog "springig" på varje punkt nästan...Astrid vann med sin Mini ,Grattis till er! Det var bara Wilma o Astrid som red LB:1 där på B ponny..
Men men,nya tag tog vi redan helgen efter ;o)
Skolan har börjat och det är ju en ny erfarenhet för dom båda ,nu har dom hela brukets antal (nästan) i ett klassrum.Men båda tycker det är skoj med fler kompisar och än funkar det bra iaf.Himla smidigt för mig med, nu går dom upp till vägen o kliver på taxin och av hemma.
Hittade en ny soffa i Leksand oxå, inte lika skön att sova i var Markos kommentar, men finare o fräshare än gamla.Iof inte svårt att slå den, tyget hade slitits sönder på ett par dynor o endel fläckar som inte gick att tvätta bort efter 7 års användning av barn som ätit allt möjligt där...
 
"Kan undra vad jag ska göra här då? undrar Jossis..
Sen kom då helgen jag har både längtat och bävat inför sen jag köpte Jossan =o)....
Jag tycker det är lite läskigt, man ska få ett kvitto på hur man förvaltat och matchat sin ponny,om man kunnat valt en bra individ liksom.. för hur det än är så är jag nog lite gammalmodig, tycker att en premiering är mer Seriöst än en utställning på nå vis...Och sen vill man ju inte göra uppfödaren besviken heller, att man inte gjort sitt bästa med den.
 
Jag badade och donade med henne medans Wilma red lektionen på fredan för på lösdagsmorgonnen åkte jag iväg till Bollnäs 7,30 för jag skulle hjälpa till där.
Jag hade tagit på mig att skriva  !?! Jag vart tillfrågad och tänkte att det borde jag väl fixa iaf,"du som har varit på så många utställningar grejar det där" tyckte några, så va 17, det kan bli intressant tänkte jag och det var det verkligen!!
 
Nu hoppas jag att inte allt för många är missnöjd med protokollen för jag ska villigt erkänna att jisses att hinna med och dessutom försöka skriva fint ....Det är ingen barnlek när man inte har så snygg stil annars...Och korta ynkliga rader på en del protokoll och en domare som vill få med mycket.Det tog ca 15 st innan man fick till det, jag har en ovana att blanda stora o små bokstäver ibland när det blir stressigt...Det märks väl om man blir tillfrågad nå mer...
 
Lite kul var det för man kollade ju på en häst o gissade dels placering och omdömmen och faktiskt så stämde det en hel del, och jag fick förklarat en del saker jag inte förstod. bla annat "tryckt" o "matt rygg"(har jag trott var lång o klen,men det var "svankig")
 
Marko ,Wilma och Erik fick i uppgift att få ner Jossan och det fixade dom med bravur . Hon var så fin och snyggt fixad av Wilma !
Enda smolket var att jag inte kunde vara med vid mätningen, så Jossan har växt, från 99 cm 15 Juli ,till 103,5 cm !?!  Jag såg ju inte protokollet förrän jag hämtade ut det o då hade mätmannen åkt..GRRR ! Förb****t !!
Men ja det lär inte vara den enda shettis höjden inte stämmer på i stamboken....
Hur gick det då ? ja det vet nog dom flesta =o)..
Wilma visade henne SÅ BRA! och resultatet slutade som 3a av 9 st 3 åringar !! Två svarta före sen kom våran skäck! Ronny är ju en riktig filuring , när han skulle berätta deras resultat så berömde han Wilma och talade om att hon gjort dagens bästa visning och hon borde lära alla gammelgubbar där o visa häst ;o)  och hon fick en applåd oxå, snacka om att kunna höja självförtroendet på ungen !
 
Grattis Maj till ännu en fin uppfödning!!
Hennes rad var ju 88888 = 40 p GI .Och en väldigt fin kritik tycker då jag.
 
* God Rastyp.
* Vackert huvud,välansatt hals. God resning ,Djup Bål, Starkt njurparti.Ngt kort kors.
* Korta skenor,Harmoniskt benad från sidan. Ngt tåvid v fram.
* Taktmässig skritt,god steglängd.
* Lätt,vägvinnande trav.
 
Jag höll på att dö en vända ,( finns ju säkert dom som misstolkar detta men), när jag fick höra vad Wilma hade svarat Ronny  när han frågat henne medans hon ställde upp Jossan, "vad vill du ha då idag?"
- Diplom, svarade hon .....
Han fick sig ett gott skratt .=o)..Det var ingen blygsam tjej..
 
Jag visade Miona åt Carina och jag måste berömma "tanten" hon är duktig på att öva ,det är ganska lätt att visa hennes djur för vi eftersträvar nog ganska lika  hur vi vill ha dom. Jag tror det såg skapligt ut och hon fick 38p sen visade jag mamma Erotica för höjning och där hade tanten bråttom, fick bromsa lite för annars var det svårt att gå ordentligt, men shit vad hon kunde trava! var ju tvungen o hämta andan lite ....=o) Kul o träffas Carina och TACK för den fina blomman ! Och korten!!
(den lever än ; )
Grattis alla nöjda ägare till sina ston!
 
Iaf så tog den dagen slut oxå och hem för att förbereda söndagen , den skulle jag tillbringa på ridklubben där jag skulle släppa in ekipage till colecktingring på dressyrtävlingarna..Vi kom iväg hemifrån 7,45 och jag var hem med Puzz efter deras ritt, sen ner igen så hon var närmare 16 innan vi kom hem, puust !
Wilma red som fjärde startande och vi nådde vårt mål, hon höjde poängen o % , 140 poäng och 48,3 % slutade hon på, det syns så väl om Wilma spänner sig för då blir Puzzel stressad direkt, lika med trippig o det ska gå fort framåt helst ! Kan tänka mig att det kommer att gå fort i framtiden på hoppbanan, hon har börjat tagga i på en ny nivå nu, både för o nackdelar med det...
 
 
Nu på onsdag börjar Gabbyträningen så sen kör vi varannan ggn Wilma o Vendela, då får dom lite träning men ändå inte varje vecka.
Till helgen blir det lite roadtripp igen då..Mot malung för att följa med Carina till Kolbäck för avelsvärdering av hingstar, det blir mitt livs första,ska bli spännande o se hur det går till.
Nu e det kväller igen, ska försöka skriva lite oftare ...
 
Stort tack för alla Gratulationer här o var!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0