Varmgrader..

Ska väl försöka knåpa ihop nå om dom senaste dagarna då kanske...

Ska väl börja med att förklara lite mer över branden då och vad som hände efter...Det började brinna pga av överhettning,bakom kaminen som han eldar med har han ju innerplåtvägg sen gipsplattor, isolering o sen ytterplåten,så är det ju i hela garaget, eller var.
 Fast han har byggt som man ska  så vart det tydligen för hett o det började pyra i en regel, eftersom han har plåt på båda sidor så kom han ju aldrig riktigt åt med brandsläckaren så det fortsatte ju o började brinna till slut.


Dan efter en låång natt som jag bara lyckades sova tre timmar typ så åkte vi ner till Alfta och Marko hämtade grävaren o vagn, Erik fick åka med honom hem i grävarn vilket uppskattades , jag lämnade Martin med Wilma o mamma och åkte hem för att dona lite , fixa vatten mm.
Marko mfl var o knäppte kort på resterna i garaget och tog reda på några enstaka grejer som kanske går att använda igen, beror på om härdningen inte tagit skada av hettan, sånt märks.

 Sen började nerplockningen av skalet..

Jisses vilken tur han fick låna gammelgrävarn sin annars har det inte varit klart än...Nu var det städat o klart på plattan efter halva dan ca..Nu är det ju bortforslingen kvar av all plåt men det får vi nog vänta till sommarn med, när en lastbil kan komma fram bättre på gårn.

Sen var det ju vattnet då, Carolas pappa ställde upp med att snickra ihop en isolerad låda snabbt och Carola var så snäll o hämtade hem den, TACK till er!!  Sen hjälpte hon mig att hämta vatten så vi fyllde upp badkaret åt hästarna sen så jag hade vatten inne i alla dunkar, TACK än en ggn.
På fredan kom då äntligen en ny pump som dom instalerade på em. Dina var hit och pratade över försäkringen så nu är det bara o leta kvitton flera år bakåt då, så nu har jag nå att göra....Både privat ,jordbruket och företaget =o/

Öppet blev det...
Städat bort julen har jag hunnit med, skönt..
Men jag har gått runt med kameran nu innan jag plockade bort alla julsaker, sen ska jag gå runt med den igen nu ..Jag ska ta kort på alla mina saker i stallet så det finns dokumenterat OM det skulle hända igen, sen ska jag höra pris på ett bankfack o lägga bilderna där så man har OM...Jag fick mig en tankeställare nu, man kan inte skjuta upp det för ofta/länge..Det kan gå FORT när det väl händer.Alla passen ska jag stoppa i EN pärm, nu har alla en egen pärm med passet i men skulle man försöka rädda nåt i en brand så är det omöjligt att slänga med 13 olika pärmar med bara pållar o hund, har ju andra viktiga oxå..

Nog om det...Fast iof har vi knappt hunnit med nå annat ju, det ramlade ner ca 2 dec snö sen branden sammanlagt, tempen ramlade ner till -20 för att idag stå på +1,1 som varmast =o(..

Marko tog skotern o några kompisar o tog en halvdagstur, det var nog välbehövt åt honom nu. Jag o ungarna åt sen stoppade jag Martin i vagnen tog Isa, Wilma på Puzz o Erik på Cissi sen gick vi en vända till bågbron i voxna , det var oxå skönt och välbehövt.
Åt veckan börjar skolan igen och vardagen kommer väl ikapp. Lovet har ju inte varit riktigt som man tänkt sig, kallt o skottat en massa snö sen har ju Erik varit sjuk mer eller mindre hela tiden.Men ja vi får väl ta igen det till sommarn eller nå..

Jag har suttit o kollat annonser ibland och nu har jag hittat en så fin pålle jag fallit för, men jag lär ju få fortsätta drömma i nåt år till innan jag kan ut o rida så ofta som jag måste utan att kroppen dör av värk..men dregla o drömma kan jag väl få göra ; o)..Det eländiga är att pappa känner damen som äger stoet =o/...Hmmmnnn..
Mysigt skäcksto
VILL HA !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0