Tredje ggn gillt iår då...=o/

Japp då sitter jag här efter tre timmars sömn...Halvgroggy men ändå hoppfull , det går nog vägen...

Igår regnade det o var allmänt tråkväder, höll mig inne mest hela dan men på kvällskvisten klarnade det upp så när Marko kommit hem gick jag ut o pyssla lite.
Bestämde att det var dags för Cissi o Puzz o Zdeno att få börja gå in på stall nattetid så jag ställde ordning det, Wilma tog in Puzz o borstade på henne lite. Jag kollade när Wilma släppte ut henne igen o dom knallade iväg i hagen..
Gick o donade lite mer i stallet, kanske en halvtimme sen gick jag o tänkte dona med Zdeno lite, kl är väl ca halv sju, går mot hagen o ser att Cissi ligger ner i halvleran, riktigt spanar in mig..Jag reagerar för inte gillar hon att gegga ner sig i onödan inte, kommer närmare o ser att hon darrar/vibrerar..."Shit, nu kastar hon" var min första tanke...

jag går in till henne hon mufflar o kollar bakåt så jag lyfter svansen men det syns inget, går o hämtar grimma o får henne att kliva upp, kollar under svansen igen men nej det ser lugnt ut, "jaja tidigt än" tänker jag,går runt henne o ser hon lyfter o hänger med vänster bakben, det jag sen ser gör att jag tappar andan en vända för ut ur jumsken sitter en pinne på ca 2-3 cm i diameter. Den är stakad in alldeles mellan juvret o insidan av "låret"...

Min värld stannade i flera sekunder kan jag ju ärligt säga..

Sen hojtar jag på Wilma o säger åt henne byta hage med Puzzel, hon har ännu inte fattat vad det handlar om, jag ringer till Carola , hon är på ridskolan o Vendela ska till o rida lektion. STORT TACK till er som kom!! Hon sadlade av Mirre o lastade, sen kom dom hit o missade lektionen. Jag har under tiden ringt vetten och lyckats övertyga henne att hon måste komma,
Vart lite het ett tag..För först så säger hon att hon måste opereras så hon kan inget göra, sen tycker hon att jag ska lasta henne o komma ner till henne i Bollnäs så hon kan kolla iaf !! Jag kan INTE lasta henne och åka nånstans utan nå smärtlindring, talar jag om för henne..Jag får henne ju för tusan inte henne ett steg framåt!! Tänker INTE riskera att hon halkar i leran o kanske skickar in pinnen ännu längre upp..

Efter ca 50 minuter kommer hon då äntligen, Tappra Cissi har stått på tre ben o kämpat i knottsvärmen med oss viftande o kelandes o med fleectäcke för o värmas lite..
Hon konstaterar snabbt att hon måste ringa o rådfråga Ultuna , tar en liten järnsticka o för in längsefter pinnen o minst en dec in är den iaf, hon börjar blöda lite mer så hon vill inte gräva nå mer..

Efter samtalet finns det två alternativ, dra ut pinnen på plats o hoppas att inga tarmar följer med ner i skiten eller smärtlindring o åka in till Ultuna..
Behöver jag säga att Wilma var alldeles uppriven,hon förstod ju inte riktigt all innebörd men led ju med Cissi..

Beslutet var ganska lätt, hon fick metacam för 350kg o jag tokflängde runt, koppla släp, flytta barnstol, amma, plocka med grejer som behövdes m m. Sen backade jag så nära vi kunde o lastade henne, Ängeln Carola stod hela tiden med Cissi och snälla Vendela hjälpte till en massa med. Wilma kramade henne o gick sen in..
Jag kom iväg kl nio efter lite hjälp av Wilmagumman och hämtade upp Carola o Vendela som oxå ville med..
Sen bar det av, 25 mil..Martin var så duktig o sov hela tiden.

Väl framme så vägdes hon,271 kg och satte dropp o sen kom vetten o kollade. Förklarade riskerna o kostaterade att hon måste sövas , det är ju risker med det med, kan gå illa när hon ramlar..Jag berättar att hon är dräktig så dom vet utifall hon kastar och risken är ju stor för det säger dom..Men det känns inte så viktigt nu , huvudsaken dom gör allt för Cissi.
Får fylla i några lappar o svara på lite frågor..
Sen är det dags att gå till operation..Vi ska åka hemåt då, så "sköterskan" tar Cissi o ska gå men hon kollar på oss o står där ..Jag tänker stilla att " undrar om det är sista ggn jag ser dig nu??"
Hon smackar o vill få med sig gumman men nä, matte e still så då går inte jag inte, så jag tar o ställer mig vid bogen o säger att nu ska vi gå o fixa det här, kom nu..Och vi går stapplande iväg, efter ett tag så går det bättre så är vi framme.. Hejdå gumman , hoppas vi syns igen...

Martin vaknar så vi stannar i väntrummet o dricker choklad o ammar, då kommer skötaren efter ett tag o talar om att hon sover nu och det gick bra att söva henne, pust, ett moment mindre då iaf..
Hon var jättetrevlig o vi frågar om allt möjligt o pratar på ett tag. sen far vi hemmåt.
25 mil senare är klockan fem , lagom för ammning igen.

Måste än en ggn rikta ett STORT TACK till CAROLA !!  Vad skulle jag göra utan din hjälp?? Tänk vad det underlättade dom där 50 milen att babbla om allt o inget o ha lite distraktion..

Skrattade för Carola parkerade o tog in Martin från bilen, ena assistenten tipsade om att man kunde lämna kvar transporten där så länge..Då svarar Carola att " Nä, Linda har för många pållar hemma än för att våga göra det.." ; o) Så sant så...

Iaf så hann jag sova tre timmar sen vaknade Martin igen o var hungrig sen har jag varit vaken, mer eller mindre...
Hoppade genom duschen så då piggnade man på lite..
Sen efter en evighet så ringde dom från Ultuna..

Dom hade lyckats få ut pinnen o det var ingen stor risk att det vart bitar kvar hade sett fint ut och den hade inte gått upp genom buken, tack o lov. Inte skadat nåt vitalt vad dom kunde se så prognosen är god...!!

Hon har dränage nu och får pencilin sen ska hon röras på så allt kommer ut som ska det..Funkar allt bra o går åt rätt håll får hon komma hem åt veckan, tis- ons trodde han..

Så nu får ni alla hålla tummarna åt oss !!
 
Till nå helt annat så kom då chippmärkaren hit på torsdags morronen, så nu är dom klar oxå o passhandlingarna är inskickade..
Jag återkommer nog...Trevlig helg i regnet alla jag känner!!


Kommentarer
Postat av: jennie

håller alla tummar och tår för Cissi gumman din!! hoppas och tror att allt går vägen för hon är i goda händer på ulltuna..

2010-09-17 @ 19:04:23
Postat av: Linda

Men usch Linda va hemskt.

Håller tummarna för Cissi, men det låter ju bra så här långt iaf. Hoppas det går åt rätt håll nu.

2010-09-18 @ 23:01:36
URL: http://www.stuteri-finnsta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0