Nu är den gjord..Och jag är jättenöjd !!

Japp nu är premieringen avklarad, skönt men jösses vad slut jag var igårkväll när jag kom hem...
Men himla trevlig o rolig helg har det varit !!

Det började på fredan, jag var supereffektiv o fick mkt gjort, städade inne, la fram kläder o fixade allt som skulle med på Lördan, sen när jag väl kom ut så hann jag bada Pelle o frisera honom innan Carina med familj kom..
Hon hade med sig Fiona o Bellami som vi stoppade in i en hage så länge, sen fick jag fina rosor av henne, hon lärde sig nog ifjol att det är lönlöst o ge mig nå svårmatade blomster ; o) haha..Dom levde iof väldigt lääänge för att vara mig men jag skickade ju en bild åt henne när den var död..Blomman alltså.

Hon hade även med sig jättefina kläder åt Martin, Stort TACK !
Hon var orolig att han inte skulle kunna ha dom..Men det är ingen fara sa jag , jodå vänta du innan du provat fick jag till svar..Då la jag byxorna bredvid Martin som sov och ja kolla dom var hela hans längd ;o) så hon hade ju rätt, han kan inte ha dom ...Än !

Iaf så fick jag hjälp med Zdeno vid badningen, o det var tur det, jösses hur en vit pålle kan vara så inpackad i skit!!
Till slut fick det vara men det dög bra ändå, så vi stoppade in dom på torkning i stallet sen fixades det mat.

Carina o jag skulle gå o träna med pållarna, jag ska ju visa hennes treåring så jag vill ju "känna" på henne lite innan så man har chansen o få till det ännu bättre i ringen sen..Då öppnar sig himlen o det störtvräker ner regn =o(
Men efter ett tag så lugnar det ner sig så vi tar in flickorna o jag tränar lite med en totalt ohanterad Pelle =o/ Han var ganska döv o blind ser bara tjejerna.. så jag får kämpa lite innan han kommer till sans o blir hyfsad, svårt o stå still men försöker iaf..
Tänka sig att fina flickor kan få hjärnan att stängas av så abrupt ;o)
Fiona sköter sig som hon inte gjort annat i sitt liv..

Det blir kväller sent omsider o jag kliver upp halvsex med en sprudlande glad Martin på lördagsmorgonen ! Borde få vara förbjudet att vara så pigg direkt efter man slagit upp ögonen, men jag ska inte klaga, hellre en glad än en grinig bebbe!

Vi donar i stallet fodrar o muckar sen hämtar vi tidningen och njuter av lugnet Martin o jag..

Sen vaknar alla och det blir fart, vi kommer iväg bara tio minuter senare än vi sagt, måste ge mina pojkar en eloge, jag lastar dom själv o inge krångel alls.Mamma plockas upp i Alfta sen far vi...

Det var ingen brådska för shettisarna skulle gå efter lunch, så vi tar det lite lugnt o anmäler, frågar över mätning men får inga klara besked så jaja d e lugnt tänker jag o matar Martin..Då kommer Ida o har mätt Fiona, "dom väntar på er, alla shettisar skulle mätas o det är bara du kvar"....
IIIHH pojkarna står i transporten i bara grimman...
Men det löser sig ,Ida e snäll o tar Zdeno, han är snällast trodde jag ja..=o/ Pelle är lite "chockad" o bara går o kollar på allt men Zdeno ska tala om för ALLA att här är JAG med DET!!

Men ja Ida är van, hon går ofta med Zorry, säger hon o småler..

Färdigmätt!! Zdeno fick dom till 100 blankt, sen mättes det skenben o knäomfång men dom siffrorna kommer jag inte ihåg..Undrar vart man kan få tag på dom uppgifterna? Stod bara höjden på protokollet..


Pelleplutt e ingen plutt längre, han håller på o bli vuxen, han var 99,5 hög.

spännande saker o kika på mens man väntar..

Zdeno stod o kliade sig mot kanten han , rätt vad det var så snubblade han på baklemmen så han la sig på den, shit hann jag tänka nu blir det panik så e han lös...Men nä då ," Hoppsan så det vart ,såg han ut o tänka" o klev upp sen stod han så snällt o väntade ...=o)

Sen blev det dags ,Zdeno skulle in direkt efter jag visat Fiona men det löste sig för en snäll kille höll honom åt mig, Tack Tack!
Fiona fick lite akut längtan efter Bellami och försökte gå/skrika till henne men inge allvarligt, väl på ring så skötte hon sig jättebra och det kändes bra när jag visade henne, så jag blev glad när vi fick gå först i rangeringen, sen när han började läsa kritiken så ville jag bara storflina för då misstänkte jag att det blev bra poäng oxå, tänk så glad Carina skulle bli !! Och inte vart hon  besviken inte 98888 = 41 p o avelsdiplomet var fixat !! Stort Grattis Carina till din snygging !
Känns lite kul för det är andra pållen jag visat som får 41p. Inte för att poängen är allt men jag tycker iaf att det är roligt!! Sen vet inte jag hur mkt visningen spelar in så men lite då kanske..
Ni får gå in på Blåklockans stuteri o kolla in henne..

Sen var det då Zdenos tur, han skötte sig bra men jag kände att han började slöa till o bli lite väääl avslappnad, när vi gick fram o skulle ställa upp oss då börjar han gäääspa ( Gaaahh ) jag såg Ronny flina lite. Men han är duktig o står still o skrittar bra, traven gick hyfsat den med .

Min snygging!!

Hans kritik vart : 38 p klass I.

* Maskulin, God rastyp.                                                                 8
*Vackert huvud,naturlig resning, stark rygg o välvinklat kors.           8
*Korta skenor fram, tät, tåvid, svag inskening i hasen.                     7
*Avspänd skritt                                                                             8
*Kort markbunden trav.                                                                 7

Lite less vart jag när jag läste kort o markbunden 7, det har han aldrig haft tidigare på traven..
Men jaja det går ju o träna iaf..
Jag är väldigt nöjd iaf, nu fick vi revansh från 37an i höstas, tänk att en poäng gör så mkt..Men han fick ju 77788 då o det tyckte jag var orättvist mot honom..Morgan ville väl avskräcka mig från att visa honom kanske ; o) .

Sen hann jag gå o byta kille o gå med Pelle medans stona var mellan.Nu morskade han i sig mer oxå o började skrika lite men det funka o säga åt han. Sen in och faktiskt så stog han ganska stilla  i uppställningen, han är svår att ställa upp snyggt han vill inte ställa upp ordentligt o sträcka sig som jag vill. Skritten o traven gick bra med, det märks att dom har börjat lära sig hur man gör. Pelle kan trava på som bara den men ja den är markbunden.

Hans kritik var : 38p klass I.

*Maskulin.                                                                                      8
*Vackert huvud, lång hals, naturlig resning, bra bog ,ngt toppigt kors. 8
*Harmoniskt benad från sidan.ngt tåvid fram, hjulig bak.                    7
*Avspänd skritt.                                                                              8
* Energisk, markbunden trav.                                                           7

Sen frågade jag om han trodde det var värt att spara nån av dom , så när han läser upp Pelles kritik så säger han"  du borde prova o visa honom för jag tror lite på honom jag....."
VADÅ LITE ??  Känns ju inte nå enklare att välja nu heller hur jag ska göra med honom i framtiden...Han tyckte jag skulle anmäla honom till våren iom att det var försent nu till höstens avelsvärdering.

Jaja vi får se hur det blir..Som jag har förstått det så får Cissi 20? avkomme poäng iom att han fick 38p I ..Jag är iaf jättenöjd ,min första shettisuppfödning är visad som treåring och är klass I. kunde ha varit sämre..

Väl hemma var vi nog allihop ganska urlakade, Pelle o Zdeno tyckte det var skönt o få rulla sig o äta i lugn o ro..
Fast jag o Wilma skulle få till nå bra kort på en herre iom att vi glömde det på Nytorp..Kunde Zdeno himla med ögonen skulle han nog gjort det åt oss..*asg*

Ge dig nu !! jag tänker INTE sammarbeta nå mer idag...( tänker nog båda två ; o)

Det var på tiden...

Det här har jag längtat efter...

Nu har jag efter två avbrott lyckats skriva klart ..Så är vardagen när man har smått..Men snart så sitter jag väl själv o har all tid i världen när ungarna e stora..
Idag ska jag bara finnas till o slöa o smälta allt, det surrade bra i skallen igår..Allra helst sen Erik tagit mitt torrshampo åt Zdeno o sprejat ner halva köket igår kväll =o/ Då rann det av mig kan jag erkänna..Jösses va klibbigt det var o ta reda på..

Tack för hjälpen alla!
Extra till min MAMMA som tog hand om Martin hela tiden..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0