Vargelände...o hästelände...

Ja var börjar jag...Måste sitta o varva ner nu så jag släpar ut mig på min blogg för o knattra ner nån rad...

Veckan som gått har mest ägnats åt att snora sova o göra det som skas.Faktiskt så har vi kommit ut o kört cissi med Puzz på släp en ggn o Wilma har ridit Cissi en dag på ridbanan, hon övar för fullt på att sitta ner i sadeln nu och det går framåt, hon hade fått order av ridläraren att öva på det för hon e lite lat o slarvar..;o)

Igår var jag till Valbo o shoppade lite samt lämnade av 2 st ankflickor till Sussane på Gullsmyra , hennes sambo hämtade upp dom, Lycka till med dom små mysdjuren! Så nu har jag en mindre anka här.

Idag tänkte jag ta en slödag men se det gick om intet, städat o donat tills det var dags för mat, då ringer Carina o vi pratar lite hör mobilen piper över batteri o dör efter en stund , så jag sätter den på laddning...
Ca 5 senare ringer Marko på hemtelefon o talat om att Nisse har ringt honom ( eller rättare sagt sonen) dom har varg på åkern bredvid huset deras, den springer runt o jagar en fågel... Jag slänger av kastrullerna o kutar ut för o kolla pållarna, alla är vid stallet så jag slänger ut hö åt dom, Zdeno vankar o visar sig orolig så jag bestämmer mig för att ta in honom iom att han går ensam i sin hage = lättare offer inbillar jag mig ifall att...
Det är ju bara ca 400 från oss så jag känner mig faktiskt ganska liten iom att jag vet att det är en stor hanne så högaffeln följer med mig, har ju läst att den funkat förr i tiden o kanske lite bättre o freda sig med jämfört en morakniv om det skulle behövas...; o)

Marko kommer hem efter en ca 40 minuter, då berättar han att han åkte till Nisse o dom står o pratar så kommer ett panikslaget rådjur utfarandes från skogen, rakt mot dom, det syns att han sett dom men det fortsätter mot dom..Det viker av ca 20m o sätter av mot skogskanten närmast våran gård , undrar om det lever än ?

Vi äter och sen går vi alla ut, jag behöver få hjälp med att få ut en ny hösilagebal till unghingstarna innan det blir mörkt, sen fyller ungarna o jag upp Zdenos häck med hjälp av fyrhjulingen..Vi pysslar på o sen hör jag en traktor på betet vid "sommargrannarna" vi går dit o pratar med Sture som kör och får berättat att "bullen" som han kallas ( han är son till farbrorn vi köpte denna gård av ) har mist sin hund imorse. Vargen hade attakerat hunden fast han gick 50m bakom hunden!!?? Kommit rusandes från sidan o anfallit...Det hade hänt i uvabo kallas det, är i utkanten av ormtjärn där vi brukar rida/köra så mkt..Tyvärr så har  ju hunden avlidit.
Det börjar bli för nära nu, vet ju att vargen hållit sig ca 1-2 km härifrån länge och många har observerat den, det som är mest skrämmande är att den verkar så oskygg! Och nu är det fjärde hunden som strykit med på två månader häromkring, en valp smet iväg under en promenad med Husse/matte dom hittade den dödad o lite äten på i skogen 300m bakom deras hus. nån har varit på jakt ..Och nu detta!

Inte nog med det nu ikväll så smet Puzz för mig, gjorde nå ryck just när jag stängde hagen, (skvatt för hundelände) drar iväg i mörkret in i Pelles o Barres hage.. Gissa om att jag hade många fina namn på na =o/!

Kolsvart o ser inte ett jota ,Arrghh!!  In efter bilnycklar så man kan få lyse, tur man har en hög bil, sen efter många pip o fjant så lyckas jag få henne. Så nu har hon en glapp bakssko så nu läre jag krångla med det oxå då...Sömma om, hon är ju bara skodd en ggn bak tidigare o hon var lite fjantig o röck när jag skodde henne.Kunde inte lägga upp benet på mitt ben men vi får se kanske går bättre den här ggn.

Nä nu har jag varvat ner lite så nu ska jag försöka sova lite...
Hörs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0