Sunshine...

Kroppen fick en chock i morse när man klev ut...- 20 igen !!!  Nu hade man vant sig vid nån plusgrad och tänkt att våren närmar sig fast det har snöat lite till o från. Men det ser ut och bli en kanondag iaf, solsken får väl se hur mycket tempen orkar stiga med.

Flöjta ser inte ut och svara lika bra på metacamet som jag trott, visst hon går bättre men är fortfarande lite stel och har inte samma fart hon brukar ha..Men men det är ju några doser kvar.

Kollade på tv,uppdrag granskning igår. Var över nå hästar som försvunnit...Men jag måste säga att det var ju inte så bra som jag trott, blev väl ganska tidigt klart vilket öde dom gått, får ju bara hoppas att dom inte vart transporterade levande utomlands men som det lät så slaktades det ju på slakteriet och sen såldes köttet utomlands.
Tyvärr så missade jag dom första 5-10 min så jag kan ju ha missat en del fakta om hästarna.
Men det lät som att dom skänkt /sålt väldigt billigt bort pållarna och då är det ju alltid risk för att det där ska hända...
Hur det än är så ser inte alla människor dom som nåt dyrbart utan just som ett bra sätt o tjäna pengar ,allra helst när dom inte har nån personlig anknytning till djuret.Tyckte inte det gav så mkt.

Själv så kan jag ju säga att jag tar hellre bort en häst ,än o säljer det vidare om det inte är friskt.Då vet man vart dom är och dom kan inte lida nå mer..

 ex som Flöjta nu då , har förmodligen belastningsfång tredje ggn hos mig hon får känningar vet ej hur många ggr hon har haft det före hon kom till mig ( en ggn sa den som sålde men jag vet inte jag.), vill ju inte avla nå mer på henne pga av risken när hon är högdräktig,  hon kan inte ridas, har svårt o hålla hullet på henne. Visst hon kan säkert vara körhäst men personligen tycker jag att hon inte får ett värdigt liv när hon inte kan gå på bet med sin flock som hon är van vid och hon är ju "bossen" i flocken och man märker på henne att hon inte gillar läget som nu när hon varit inne nån vecka på nätterna, hon vill inte in på kvällarna .
Många skulle säkert sälja henne vidare som körponny till någon "så får hon en chans till" men det tycker jag är att smita från sitt ansvar som djurägare.
Vi får väl se hur det utvecklar sig med henne nu då.

Visst jag kan erkänna att jag delvis tar beslutet att avliva henne om det blir aktuellt , pga att man alltid går och oroar sig medans hon är skaplig/ bra ,  undrar om jag vågar ta en körtur idag eller är det för hårt i backen? Ush vad tunn hon är , måste öka fodergivan åt henne, undrar hur mkt jag vågar öka?? Har du lagt på dig nåt? är du stelare idag? går hon sämre? inbillar jag mig eller är det sant som mina ögon säger?
Kanske är jag för pjoskig men man vill ju inte att hon ska lida i onödan och hur det än är så vill jag kunna använda mina pållar till nånting, kör/rid,avel osv helst alla tre ska dom ju klara.

Men nu till nånting trevligare , Willes blivande nya matte ringde och vi hade en trevlig pratstund precis.Nu har jag raggat en ny medlem till shetlandssällskapet också  ; o) Hon hade tyvärr mist två av sina årslamm nu sånt som händer ibland så nu ville hon ha lite glädje så vi har spikat ett preliminär datum för avhämtning, ska ju stämma in för både henne och mig..Hoppas att vädrets makter är med oss så ordnar det sig..

Var som sagt till läkaren igår på kontroll , var väl bra men zinkvärdena var i underkant, han nämnde nåt om att underkant var ett värde på 11 och jag hade 8 så nu har man nå brustabletter man ska ta en om dan.....Jag som har problem med att komma ihåg det jag ska ta redan...Sen tyckte han att det var dags för en ny koll på tarmen med kamera( Koloskopi tror jag det kallas)..
NEHEJ DU sa jag för det är INTE länge sen det gjordes !! SÅDESÅ !
Fast det var 1,5 år sen, vad tiden går..Men det var 10 år sedan mellan före så han gav med sig, jag klarar mig ett tag till =o) från o dricka (4L ) av den där skiten man måste för o skölja tarmarna.Sen ska man ligga AVSLAPPNAD när dom mökar med en slang i röven på en ex antal meter !! JO TJENA vad bra det går...! =o/

Eller så är jag känslig kanske ...

Nä nu ska jag kolla tempen och gå ut i solskenet !
Oj det vart ett ganska långt inlägg fast jag inte tyckte jag hade nåt att skriva om.
Ha det alla!

Nån bild från igår.

Söta Trinis pruskeluskan..Riktigt fint fick jag till det..



Tilia mule..Ska vi pussas matte?



Underbara Cissi...



Monster Omeega... Hon ser lite kul ut med manen nu , dröjer nog inte länge så lägger den sig.Världens tjurhals..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0