Smått med spruta..

Ja säg det lugn som varar...

Ägaren till Brave Boy , Lena ringde på måndagen, hon letar nu en äldre lugn och trevlig Valack /sto som ska vara trevlig o lugn att köra ,att få köpa. . Braevan mår bara bra och har blivit kaxig och stor av sig men är ändå go o snäll att hålla på med, han väntar på kastrering nu. Vet ni av någon så hör gärna av er, han får ett bra hem ! Det är aktuellt pga att dom har sålt isläningen iom att dottern inte hinner med honom med studier mm.Och Lena vill köra samt ha sällskap åt Busfarbrorn som kan fostra honom lite.

Jag viste kanske av en så jag ringde till henne, då visar det sig att hon precis har mist sitt lilla musblackskäckiga stoföl i lunginflammation..Stackars er!! Jag tänker på er!
Så hon visste inte om det var aktuellt just nu iom att dottern var superledsen, och det förstår man ju..Få se om hon lyckas prata med henne eller hur det blir...

Igår var det en lite av skräckens eftermiddag här..

Jag kommer ut på em för att ropa på Erik att det är mellanmål , då ropar Wilma till "kolla Crispa är uppe på vägen" ! Då har Erik känt sig stor o duktig och velat ta in dom för det var ju mörka moln,kunde bli regn och visst han lyckades ta in Cissi men glömt o stänga tråden så Crispa drog då.Han ville ju bara väl killen men han fick en predikan att han inte får hålla på själv!!

Hon tar iaf  fart  till grannen med Kråkan efter sig, jag efter och hämtar hem na, ser redan då att nåt INTE är bra med Kråkan , han flämtar och det rosslar rejält i hals o näsa..Tempar honom och det visar 39,7 iof så är han ju varm efter springturen oxå men jag går in o ringer vetten direkt ..
Distrikt ringer tillbaka efter en 20 min och vi bestämmer att hon ska komma för nu har det börjat rinna rejält ur nosen med vitt skumigt snor.Och det hörs att det är fullt i luftvägarna...Jösses vilken oro jag fick efter gårdagens prat med en ledsen matte !!
Märkte att han inte tuttat på länge iom att Crispa var sprängfull i juvret... Det tar en timme för henne o komma och han mattas ju av men jag tempar honom igen och den har iaf gått ner till 38,8 så hopp finns kanske men ska jag vara ärlig for ju tankarna att nu är det kört med min lilla goa Kråka...Jag fick låna dig en vecka...

När hon väl är här så är hon effektiv och vi hjälps åt så det går smidigt ändå, jag väger honom och han väger 26,5 kg.Tempen är nere på38,5 då så det är normalvärde iaf. Sen börjar hon räkna ut vilken mängd han ska ha av pencilinet o hippotrimet .Han får en Finadynspruta och sen lite pencilin och hippotrimet. Det märks att han är medtagen nu så hon försöker sätta dropp men det krånglar och hon vill spara en åder utifall det blir mer kris, så vi bestämmer att jag ska mjölka ut Crispa och försöka nappa honom..
Ner på byn o handla nappar sen hem. Men det funkade inge bra så jag tog en "sprutbehållare" och stoppade i mun och det funkade mkt bättre.

Anna ringde när jag höll på och mata honom och du är en ÄNGEL ! Jag var väl lugn så och visste  vad jag skulle göra MEN det är första fölet som blivit dålig för mig och man är ju inte LUGN i ordets betydelse så, snarare en darrande geleklick invärtes men hon pratade och berättade om när hon har haft dåliga fölisar och trodde inte det var så farligt, så hon fick min geleklick att försvinna..TUSEN TACK ANNA !

Iaf så var jag in och åt lite själv när jag fått i honom ca två dl mjölk och sen när jag var ut igen och mjölka ur henne så slurkade han i sig den dl sen började han leta tutten själv..PUST !
 Så nu tuttar han själv och snoret är slut och han är torr o fin i näsan. Pratade med vetten igårkväll och sa att vi fortsätter med hippotrimmet o pencilinet iom att han inte lät  bra i lungorna igår, men att det NOG inte är SÅ stor fara längre då.
Så nu imorse så fick han andra sprutan Finadyn och pencilinet o hippo i mun, jag har en känsla av att vi kommer o få brottas nu för pencilinsprutan är INGE rolig !!  Elaka matte som gör illa mig i halsen !! Igår var han ju loj men det finns inte nu...Det hör att det är lite "Tungt" o andas än men det rosslar inte och det måste ju vara ett stort pluss.

Måste skicka några stora TACK Till min mor som kom upp och passade barnen så jag kunde "glömma" dom ett tag och till Carina som lyssnade när jag hade lite småpanik..Tack för att ni finns!

Nu regnar det här och våran "hushare" är allt oftare framme här nu , undrar om det är en kär flicka måntro?? Den drar då inte iväg för minsta lilla ljud längre, imorse stannade den på åkern när jag gick ut till stallet.
Nu får vi se vad jag ska ta tag i idag..På återseende!

Mammas lilla Kråka på kvällen när näsan har torkat upp..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0