Långtur..typ 102 mil..: o)

Nu har det hänt lite sen sist, igen..Har inte riktigt funnits tid att sitta vid datan ..
Men nu gör jag ett försök.

på tisdagskvällen så kom far på besök, samtidigt som jag skulle försöka få till kontakten på transporten..Måste ha varit nå högre väsen inblandat då för har det inte varit för far så har den inte blivit fixad, kan jag ju säga.Var mkt mer komplicerat än jag räknat med men nu är det fixat och så snyggt det blev ! Alla lampor lyser tillo med skyltbelysningen sen man knackat lite =o) . Himla lämpligt att det vart fixat, för på onsdagen kom nya skattelappen och torsdan kom besiktningslapp att det är dags igen.

på onsdagen så var det fullt upp igen, fixat allehanda saker som bör ordnas innan fredan, bla annat så verkade jag Tilia ,  Trine och sist Omeega..När jag fixade Tilia,så kände jag hur Trine riktigt kollade in mig så jag kollade en extra ggn och ser att hon har järntråd lindat runt bakbenet !!
Ajaj shit var min första tanke och såg för mitt inre avskärda senor mm...Men ack sån tur vi har ,det var inte nå skada skedd så jag tar henne och börjar verka henne när jag kommer till bakbenet som tråden var lindad runt och lyfter hoven ser jag att det sitter som en porslinsbit i sulan lite snett framme vid tån på na...Jag lirkar och donar och försöker få lös den på allehanda sätt men det är hopplöst vad den sitert så till slut tar jag verktången klipper under biten.Den lossnar men 17 vad det börjar blöda!!
 Bara rinner...Hämtar bomull och kallt vatten o gör ett bandage, såna här ggr önskar man att man köpt sånt där blodstoppande...=o/ Jag blandar ordning jodopax och gör ett nytt omslag när det börjat stilla sig med blodet, som hon får gå med över natten och dagen efter så är det hur fint som helst och hon är inte ömfotad tack o lov..Nu ser det ju inte så snyggt ut med en rejäl hack som är borta från hoven men det växer ut och hellre det än bölder o krångel.
Tyvärr så verkar det komma upp skit från förr emellanåt i hagarna.Och tydligen har hon lyckats hitta det..

Iaf så torsdagen var fullspäckad den oxå..Bla så har Wilma fått en förändring, ser ni vad??


Så fräsig hon vart!!

Så på fredags morgonen lastades Tilia och jag packade in lite saker i bilen sen for jag, Marko o Erik neröver. Marko o Erik lämnade jag i Enköping där hans nya lastbil var ( den var inte ny i årsmodellen) så skulle dom köra hem den. Jag fortsatte mot kimstad och hittade dit efter lite gräl med tomtomen..
Lite pirrigt var det ju, hur ser hon ut som man har haft en "relation" med i ett år?? Undrar om vi kommer lika bra överens som på datan, sms mm..Tänk om hon inte blir nöjd med lilla Lasse??
Men jag hade nog inte behövt oroa mig .Har haft det hur trevligt som helst !

Tilia tog det hela coolt och Lasseman han tyckte det var LITE äckligt från början när främmande folk vill ta i han ! Tryckte sig mot mitt ben en vända och kikade lite snett på dom där påflugna människorna..Men han är ju ganska lättcharmad han, så det tog inte lång stund innan han fattade att dom kunde klias bra dom med!! Dom fick gå i hagen ett tag och det uppskattades efter 7 timmar i transporten kan jag ju säga.
Var så kul att få träffa och se hur det såg ut i MC värld med djur o gubbe mm.
Iaf  så åkte vi till Pernilla ( stuteri Pi )och där såg jag en fölis med dom grövsta ben jag nånsin sett på ett shettisföl dessutom ett stoföl  =o) Hennes hingst såg ju himla trevlig ut han med. och Aqua..mums ! Jag tror dom for kors o tvärs med mig för att jag INTE ska kunna kidnappa henne...För jag hittar nog helt enkelt inte dit, det bara snurrade i huvet på mig av alla vägar hit o dit..

Sen for vi vidare till Lotta och fick träffa lite fler shettisar, hennes Salvia tyckte jag om. Samt hade hon ett par timmar gamalt hingstföl som var så söt, stolt mor var Lingon. Och nu har jag sett Äppebo Findus live, jag minns när han var till salu för nåt år sen.
Iaf så fanns det ju mkt snyggt i butiken, två muggar åt barnen, en grimma åt Crispa och en liten blå åt kråkan blev det samt ett lila spö åt wilma och en saltsten.
Jag höll på o svälta ihjäl när vi äntligen åkte o åt, sen var hon elva på kvällen när det blev kväller.Det var inga problem med o somna för dom hade en lika soffa som vi*asg* Förutom att jag tittade lite extra noga så ingen fästing kröp där..Marie skrämde upp mig med att berätta att hon haft en som bitit sig fast på hennes mage!! alldeles nyligen....

På lördan så lastades då Tilia igen och vi for vidare, stannade till på Mjälkärr och fick guidning och tittade på massor av fina pållar där, träffade Dita, Omeegas mamma och det var då inga problem med att känna igen henne bland alla ston. Hon är lika fin som jag minns henne..Synd att Omeegis inte är mer lik henne.Lite finns där men jag tror hon brås mer på far sin, grövre liksom..Gott fika och trevligt prat blev det sen vidare till målet ! 
Riccardo ! Ja där stämmer då bilderna på honom, fast han är så mycket mer i verkligheten..Vilken utstrålning!! Dom släptes och jag fick gå ur hagen för flocken drog nån repa och Tilia kom till mig för där ville hon inte vara med alla närgångna, men sen insåg hon hur mkt mat det fanns så då var jag bortglömd...Verkade gå väldigt smärtfritt, annars kan hon vara vass mot nya men nu var det så många så det var bättre o gå undan tyckte hon.Hon gluttade lite på Riccardo men det var ett annat sto som högbrunstade så hon ville inte tränga på..Så nu hoppas jag då verkligen att hon gör som hon gjort tidigare, tar sig utan krångel så vi får ett föl nästa år..Drömmen lär väl fortsätta drömmas, skäckstoföl...Men det kan bara tiden utvisa...Dream on som MC skrev åt mig i ett mejl =o))

Iaf så åkte vi vidare igen och nu var stoppet hos Anki o Carro på Humledals.Lika trevligt som jag minns det, fast nu var det lite fler hästar att titta på..En massa svarta unghingstar och en charmade mig, tyvärr så lyckades inte dom klura ut vem av alla det var så han är fortfarande en hemlis.Sen fick jag se ZickZack , Maries föl hon fick ifjol, en fin ettåring som bröt mot den svarta massan..;o)
Sen så föll jag för Trienkhe hon kunde ha fått bo här hos oss..så fin o liten.Såg ju henne när jag hämtade Zdeno för två år sen och hon hade utvecklats ganska mkt tyckte då jag.Vilken böna !, en tingad böna...Lika så bra det...=o/
Sen åkte vi och åt en himla god mat och pratade en massa , sen tittade jag på klockan.OJ va sent !! Så jag tackade för allt och bråkade med Tomtomen igen men till slut fick jag in Falun så jag kunde glida hemåt.Trodde jag skulle få problem med trötthet iom att man var proppmätt men det gick bra.Jag stannade vid Preem i Falun tankade och köpte lite godis sen gick dom sista 12 milen jättefort ! Så nu har jag averkat ca 102 mil på två dagar..Men jag hade ju sällskap i ca 45 av dom.

Som  synes så har jag inga bilder.Marie har och hon ska skicka till mig när hennes data vill men hon har bilder och skrivit det mycket klatchigare än mig, så gå till hennes blogg o läs där så finns det nån bild med.

Här är ett dagsfärskt kort på min Kråka, jösses vilken fart det är på honom!! Värsta racerKråkan !

Här är det mitt i en "spinn" innan han for iväg igen..

ok jag är still tre sekunder..knäpp om du ska...Sen for han rätt upp och var borta..

Hmmn, ja Crispa vart med iaf..o en ända...

okej då ,vi tar en liten paus..


Ojoj nu blev det ett LÅÅÅNGT inlägg. Hoppas ni orkat ända ner.Det blir nya projekt till veckan.Återkommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0